Markkinointi on yrityksille tärkeä kilpailutekijä, ja tiukka kilpailu houkuttelee kokeilemaan markkinoinnin rajoja, sanoo Eviran elintarviketurvallisuuden ylitarkastaja Tuulikki Lehto. Lehdon mukaan markkinoinnin valvontaa on viime vuosina lisätty.
Kuluttajaa suojaamaan on säädetty kuluttajansuojalaki. Kuten useiden lakien, myös kuluttajansuojalain soveltaminen käytäntöön ei ole aivan yksinkertaista.
– Kuluttajan näkökulmasta laki tarkoittaa sitä, että elintarvikkeesta tulee antaa totuudenmukainen kuva ja riittävät tiedot, eikä kuluttajaa saa johtaa harhaan. Harhaanjohtavuutta arvoidaan aina tapauskohtaisesti, Lehto sanoo.
Lehto ohjeistaa kuluttajaa kääntymään ensisijaisesti yrityksen puoleen ja vasta sitten kunnan elintarvikevalvonnan ja Eviran suuntaan.
– Tarvittaessa Evira voi puuttua asiaan valvontatoimin, Lehto sanoo.