Black Friday houkuttelee ihmisiä kauppoihin tänä perjantaina. Samana päivänä vietetään myös Älä osta mitään -päivää. Ei ole sattumaa, että nämä Pohjois-Amerikasta alkunsa saaneet tempaukset osuvat samalle päivälle.
Älä osta mitään -päivän tarkoituksena on haastaa kuluttajat pohtimaan valintojensa ekologisuutta. Suomessa tempauksen puolesta kampanjoi Luonto-Liitto.
– Black Friday on perinteisen konsumerismin lippulaiva ja Älä osta mitään -päivä on antikulutuksen, ympäristöpolitiikan professori Pekka Jokinen kertoo.
Molemmat tapahtumista ovat muuttuneet globaaleiksi. Älä osta mitään -päivä on kulutuskriittinen, siinä missä Black Friday seuraa amerikkalaista kiitospäivää ja edustaa joulumarkkinoiden alkamista.
Jokinen kommentoi, kuinka molempien tempauksien todellinen vaikutus näkyy vasta, jos niillä voidaan vaikuttaa kuluttajien ympärivuotisiin kulutustottumuksiin.