Radio Moreenin sähkeet 30.11. klo 16

Pirkanmaan käräjäoikeus päätti lakkauttaa uusnatsijärjestö Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen ja sen taustalla toimivan Pohjoisen perinne ry:n. Pohjoisen perinteen hallitus ei saa hoitaa yhdistyksen omaisuutta. Poliisihallitus vaati lakkauttamista, koska se katsoo liikkeen toiminnan olevan olennaisesti lakien ja hyvien tapojen vastaista ja kannustavan väkivaltaan. Asiasta kertoi Aamulehti.

***

Kirjastotalo Metson vastavalmistunut peruskorjaus sai Tampereen kaupungin vammaisneuvoston esteettömyyspalkinnon. Pääkirjasto Metson remontissa kiinnitettiin erityistä huomiota esteettömyyden parantamiseen. Kaikissa palvelupisteissä on induktiosilmukat ja hälyisyyttä pyritään vähentämään kokolattiamatolla. Tilat on sisustettu väljästi ja korkeussäädettävien palvelutiskien ja tietokonepisteiden määrää on lisätty.

***

Useiden musiikkikappaleiden kuuntelu on tällä hetkellä estetty Suomen YouTubessa. Blokkaus johtuu YouTuben omistajan Googlen ja Teoston välisestä lisenssisopimuskiistasta. Erimielisyydet koskevat sitä, kuinka suuri osa YouTubessa näkyvien videoiden tuotoista kuuluu musiikin tekijöille. Teoston mukaan neuvotteluissa on kuitenkin päästy väliaikaiseen sopimukseen ja kappaleet palaavat kuunneltavaksi torstain ja perjantain aikana. Asiasta uutisoi aiemmin Iltalehti.

***

Ylöjärveläinen lihanjalostamo Mattila Bros tuo markkinoille hyönteisillä höystetyt makkarat ja sirkkakasvispihvit. Joulukuun aikana tuotteet tulevat myyntiin kautta maan. Sirkkojen käyttö kasvattaa ruokien proteiinipitoisuutta. Tällä hetkellä hyönteisproteiini tulee ulkomailta. Mattila Brosin elintarviketehtaan kanssa samalle tontille on suunnitteilla hyönteisten prosessointilaitos. Asiasta kertoi Aamulehti.

***

Tilastokeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan yrityksistä jo noin 63 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa. Määrä on noussut viimeisen neljän vuoden aikana 25 prosenttiyksikköä. Sosiaalisen median käyttö oli yleisempää henkilöstöltään suurissa yrityksissä. Toimialoista edukseen erottuivat informaation ja viestinnän toimiala, jossa noin 95 % yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa. Yleisimmät tarkoitusperät sosiaalisen median käyttöön liittyivät markkinointiin ja yrityksen imagon kehittämiseen.