Tilastokeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan sosiaalisen median käyttö vähintään 10 henkilöä työllistävillä yrityksillä on kasvanut viimeisen neljän vuoden aikana 25 prosenttiyksiköllä.
Tietotekniikka yrityksissä 2017 -tutkimuksen mukaan yritykset käyttävät sosiaalista mediaa pääosin markkinoinnissa ja imagon kehityksessä. Suuremmat yritykset käyttävät sosiaalista mediaa pieniä yrityksiä huomattavasti enemmän.
Suomen yrittäjät -järjestön puheenjohtaja Mikael Pentikäisen mukaan sosiaalinen media on tuonut yrittäjämaailmaan paljon mahdollisuuksia etenkin yksinyrittäjille.
– Median murroksen ansiosta pienikin yritys voi kansainvälistyä, Pentikäinen kertoo.
Toisaalta suuret yritykset ovat nousseet sosiaalisen median avulla dominoivaan asemaan, mikä ei välttämättä pitkällä aikavälillä ole hyväksi.
– On olemassa pieniä valtioitakin vahvempia yhtiöitä, jotka pystyvät tekoälyn avulla hyödyntämään antamaamme dataa voimakkaalla tavalla, Pentikäinen muistuttaa.