Tuomas Kumpula on ajanut Tesla Model S -sähköautollaan jo kaksi vuotta.

Sähköautot ovat Suomessa vielä tukea vailla – ”Norjassa vuosittain myytävistä ajoneuvoista jo lähes 40 prosenttia on sähköllä ladattavia”

Sähköautoja ei näe suomalaisessa katukuvassa kuin vain satunnaisesti. Norjassa sähköautoja on jo lähes 200 000.

Täyssähköautojen määrä on kasvanut Suomessa kolmanneksella pelkästään tämän vuoden aikana.

Tästä huolimatta sähköautoja on vielä melko vähän, alle 1300 kappaletta. Toisin on esimerkiksi Norjassa tai Ruotsissa.

– Norjassa vuosittain myytävistä ajoneuvoista jo lähes 40 prosenttia on sähköllä ladattavia, kertoo liikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne ja viestintäministeriöstä.

Eron Suomen ja Norjan välille tekevät pitkän aikavälin tukiohjelmat, jotka ovat Suomessa vasta aluillaan.

Suomi on läntisiä naapureitaan jäljessä

Jääskeläisen mukaan Suomi tulee muita perässä etenkin taloudellisen tuen osalta.

Sähköautot ovat tunnetusti kalliita. Esimerkiksi Suomen suosituin sähköauto Teslan Model S maksaa uutena noin 92 000–123 000 euroa akun kapasiteetista riippuen.

Esimerkiksi Ruotsissa sähköautojen ostajia on tuettu taloudellisesti jo pitkään muun muassa verohelpotuksin. Sähköauton ostaja saa kaupassa 40 000 kruunun hyvityksen. Norjassa taas sähköautot on kokonaan vapautettu arvonlisäverosta.

Suomessa sähköautonostajia tuetaan tällä hetkellä ainoastaan CO2-porrastetulla autoverolla, jonka ansiosta vähäpäästöisten autojen omistajia verotetaan muita löyhemmin.

Sähköauto kerää aktiivisesti dataa, jota voi tarkastella mobiilisovelluksen kautta.

Lataustolppia on paljon, muttei tarpeeksi

Infrastruktuurin osalta Suomi on tilastollisesti jopa vähän edellä omia tavoitteitaan: Suomessa on Jääskeläisen mukaan jo noin 800 julkista latauspistettä.

– Liikenteen sähköistymistä koskevan EU-direktiivin mukaan julkisia lataustolppia pitäisi olla yksi kymmentä sähköautoa kohden, Jääskeläinen kertoo.

Latauspisteiden määrä ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Latauspisteverkoston rakennuttaminen on aloitettu Etelä-Suomesta kaupunkialueilta, joista sen suunnitellaan laajentuvan syrjäseuduille vasta lähitulevaisuudessa.

Yksittäisiä latauspisteitä toki löytyy ympäri Suomea. Tamperelaisen sähköautonomistajan Tuomas Kumpulan mielestä niitä ei kuitenkaan ole tarpeeksi.

– Latauspisteistä ei ole paljoa iloa, mikäli niillä ei pysty pikalataamaan tai ne on jo varattu paikalle saapuessa, Kumpula kertoo.

Norjassa sähköautot on kokonaan vapautettu arvonlisäverosta.

Useita tukiohjelmia on tulossa

Julkisten latauspisteiden määrä tulee Jääskeläisen mukaan kaksinkertaistumaan tänä vuonna alkaneen hallituksen kärkihankkeen myötä, minkä lisäksi eduskunnassa käsitellään paraikaa sähköauton hankintatukiohjelmaa.

– 2000 euron suuruinen tuki voisi rohkaista markkinoiden kasvua, Jääskeläinen kertoo.

Sähköautoilija ei kuitenkaan pärjää pelkkien julkisten latauspisteiden avulla.

Tukiohjelma taloyhtiöiden pihoille rakennutettavan latausinfran pystyttämiseksi alkaa ensi vuoden puolella.

Brändäys vaikuttaa sähköautojen suosioon ratkaisevasti. Tampereen kaupungin liikenneinsinöörin Pekka Stenmanin mukaan muun muassa julkisen sektorin näyttämällä esimerkillä on mahdollista saada paljon aikaan.

– Mitä enemmän katuympäristössä näkyy sähköautoja ja latauspisteitä, sitä paremmin ihmisten asenteet muuttuvat, Jääskeläinen lisää.

Sähköautojen hinnat alenevat myös kaiken aikaa ja esimerkiksi Teslan ensimmäistä keskituloiselle kuluttajalle kehitetyn Model 3 -auton toimitukset Suomeen alkavat ensi vuoden puolella.

 

Tesla on markkinoinut itsensä sähköautomarkkinoiden hallitsijaksi. Lue lisää täältä.