Mediakritiikin iltapäivä kokoaa yhteen mediatutkijat, mediakasvattajat ja median edustajat keskustelemaan mediasta ja vaikuttamisesta.
Yksi keskustelijoista on Aamulehden vastaava tuottaja Olli Ikäheimo. Ikäheimo on työnsä kautta kiinnostunut ajankohtaisista asioista median kulutuksessa. Hän kertoo ennen tapahtuman alkua, että odottaa kuulevansa ajatuksia siitä, miten journalismi aikoo jatkossa erottua kaupallisista sisällöistä tai pysyä niiden tahdissa mukana.
– Oma väitteeni on, että kuluttajalle on yhdentekevää, onko sisältö journalistin vai mainostajan tekemää sisältöä, kunhan se vain on mielenkiintoista, Ikäheimo tuumaa.
Ikäheimon lisäksi paikalla on muun muassa tutkija Elina Noppari, sarjakuvataiteilija Emmi Nieminen ja Helsingin Sanomien toimittaja sekä mediakasvattaja Pauliina Grönholm.
Mediakritiikin iltapäivä on osa tällä viikolla vietettävää Mediataitoviikkoa. Teemaviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti. Yksi viikon tavoitteista on kaikenikäisten mediataitojen parantaminen. Lisäksi Mediataitoviikko pyrkii antamaan aikuisille työkaluja mediakasvatukseen.
Tilaisuuden järjestävät yhdessä Media ja viestintä -julkaisu, Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry, Tampereen yliopiston journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus Comet ja Tampereen kaupunginkirjasto.