Useat äänenavaukset, soittoharjoitukset ja tanssitreenit ovat päättyneet. Tampereen yhteiskoulun lukion Kahdeksantoista-musikaali sai ensi-iltansa tammikuun lopussa, mutta nyt esitykset ovat ohi. Musikaalissa mukana olleet Iiris Nieminen, Oona Pätäri ja Lena Patta kuvailevat kokemusta ainutkertaiseksi
– Olo on nyt aika tyhjä ja samalla haikea, Pätäri toteaa.
Musikaalin tarina pohjautuu 18-vuotiaiden naisten elämään vuosina 1918 ja 2018. Projektin työstäminen aloitettiin marraskuussa erilaisissa työpajoissa.
– Eihän sitä siinä vaiheessa ymmärtänyt lainkaan, kuinka suuressa jutussa sitä oikeasti ollaan mukana, Patta sanoo.
Töitä on tehty paljon. Parhaimmillaan lukiolaiset kertovat projektin tuoneen viikkoon jopa 16 työtuntia. Musikaalista on saatu hyvää palautetta ja esitys on saanut loistavia arvosteluja.
– Tuntuuhan se ihan hullulta, että esitystämme on verrattu jopa ammattiteatteriin, pohtii Nieminen.
Erityislukioiden stigma
Usein ajatellaan, että erityisoppiaineet vievät aikaa muilta oppiaineilta. Musikaalin ohjannut Tampereen yhteiskoulun lukion opettaja Jyri Siimes on tästä eri mieltä. Siimes uskoo, että oppilaat jaksavat keskittyä myös lukuaineisiin paremmin, kun he pääsevät tekemään jotakin luovaa ja mielekästä.
Myös Pätäri kertoo hyötyneensä taideaineista.
– Kiinnostus taiteeseen on antanut minulle paljon esimerkiksi historian tuntemusta.
Läheiset ihmettelevät usein nuorten naisten jaksamista. Patta kokee, ettei suuri työmäärä haittaa, kun tekee sitä mistä nauttii.
Lukiolaisten hyvinvointi vaikuttaa koulumenestykseen
Vuonna 2017 tehdyn lukioselvityksen mukaan lukiota käyvistä tytöistä noin 17–18 prosenttia kokee uupumusta. Poikien vastaava luku on hieman alle 10. Kiinnostavat ja innostavat asiat saavat lukiolaiset kuitenkin innostumaan. Tällöin lukiossa myös viihdytään paremmin.
Mikäli korkeakoulujen hakujärjestelmä uudistuu, vaikuttavat lukioarvosanat entistä enemmän korkeakouluihin haettaessa. Lukio on monelle nuorelle kiireistä aikaa, ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat usein epäselvät. Oma jaksaminen voi heijastua nuoren koulumenestykseen.
Pätäri, Patta ja Nieminen eivät ole katuneet lukiovalintaansa hetkeäkään ja uskovat vahvasti koulunsa olevan heille paras mahdollinen. Heidän mielestään on tärkeää ymmärtää, ettei yksi tietynlainen oppimistapa luo samoja oppimistuloksia kaikille.
– Kyllähän sitä jaksaa kaikkea paljon paremmin, kun tuntee löytäneensä paikan, jossa on hyvä olla, Patta sanoo.