Muumimuseon ateljeen seinää peittävät vierailijoiden piirrustukset.

Tampereen hotellit eivät vastaa luksusmatkailijoiden tarpeisiin – kaupungin markkinointi on vuosien työ

Viime vuosina Lapissa on käynyt maailmanluokan tähtiä näyttelijöistä jalkapalloilijoihin. Tampereen kaduilla heihin ei kuitenkaan törmää.

 

Muumimuseossa alkaa hulina heti ovien avauduttua aamuyhdeksältä. Koululuokka ja japanilainen turistiryhmä ovat päivän ensimmäiset asiakkaat. Museonlehtori Minna Honkasalon mukaan puolen vuoden aikana museossa kävi 71 000 vierailijaa, joista yli kolmannes oli ulkomaalaisia. Kansainvälisistä turisteista suurin osa tulee Japanista.

FAKTA

Tampereen turismin keskus

  • Tampere-talo on Pohjoismaiden suurin kongressi- ja kulttuurikeskus, jossa toimii Muumimuseo ja sinfoniaorkesteri Tampereen Filharmonia.
  • Muumimuseo avattiin Tampere-talon yhteyteen kesäkuussa 2017.
  • Tampere-talossa järjestetään vuosittain noin 700 tapahtumaa.
  • Tampere-talon yhteyteen avattava hotelli on ketjun ensimmäinen Suomessa, ja siihen tulee 11 maanpäällistä kerrosta ja 229 hotellihuonetta.

Maailmanluokan tähtiä houkuttelevat Lapin rauha ja luonto sekä luksusmatkojen tarjonta. Viimeisin vieras on laulaja Ed Sheeran, joka juhli syntymäpäiväänsä poroajelulla. Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa ei juuri kansainvälisiä julkisuuden henkilöitä näy, mutta kulttuurielämä kiinnostaa turisteja.

– Muumimuseo on markkinoinnin kärkituote, kun Tamperetta markkinoidaan ulkomaille, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Karoliina Lehtonen Visit Tampereesta kertoo.

Muumimuseon yhteydessä oleva Tampere-talo on Pohjoismaiden suurimpia kongressikeskuksia. Honkasalon mukaan Muumimuseo tarjoaa työmatkalla oleville irtioton seminaarisalissa istumisesta. Hän muistaa, kuinka japanilaisten liikemiesten ryhmä innostui poseeraamaan museon kuvauspaikalla.

Japanilainen Yamaguchi Tamayo on Tampereella vain päivän ajan. Hän oli turistiryhmänsä kanssa Lapissa kolme päivää, ja seuraavaksi ryhmä suuntaa Naantaliin Muumimaailmaan.

Medianäkyvyys vie Tamperetta kartalle

Karoliina Lehtosen mielestä Tampere houkuttelisi enemmänkin turisteja, jos se vain olisi tunnetumpi maailmalla. Tämän vuoksi Visit Tampere tekee yhteistyötä ulkomaisten medioiden kanssa. Toimittajia on käynyt suurista sanomalehdistä, ja viime vuonna kaupungissa vieraili 120 bloggaajaa.

Yhteistyön avainasemassa on Muumimuseo, johon erityisesti japanilaiset ja brittiläiset bloggaajat haluavat tutustua. Museon avajaisissa vieraili brittiläisten sanomalehtien Guardianin ja The Independentin toimittajia, ja Minna Honkasalon mukaan saksalaisen sanomalehden Die Weltin kirjallisuustoimittaja innostui Muumi-kirjoista vierailullaan.

Viime vuonna Visit Tampere tavoitti mediayhteistyön kautta 450 miljoonaa lukijaa. Medianäkyvyyden vaikutukset havaitaan vuoden tai parin viiveellä, joten kaupungin markkinoiminen on vuosien työ.

Tampereelta uupuu luksushotelli

Muumimuseossa on katseltavaa maasta lattiaan. Katosta roikkuu pyrstötähteä esittävä taideteos.

Tamperelaisilla festivaaleilla esiintyy kuuluisia muusikoita, mutta Lehtonen ei osaa sanoa tutustuvatko he kaupunkiin. Esiintyjät eivät välttämättä yövy Tampereella, koska Helsinki on ajomatkan päästä.

Ulkomaiset luksusmatkailuyritykset tarjoavat matkoja Lappiin ja Helsinkiin, jossa majoitus on viiden tähden hotelleissa, kuten Hotelli Kämpissä.

– Tampereella ei ole majoitusvaihtoehtoa, joka vastaisi Intiasta tai Lähi-idästä tulevien luksusmatkailijoiden tarpeisiin, Lehtonen vertaa.

Ensi kesänä Tampere-talon kylkeen nousee luksushotelleistaan tunnetun Marriott-ketjun hotelli. Se ei kuulu luksusluokkaan, vaan keskihintaiseen Courtyard-alabrändiin.

–Ketjun luksuspuolelta otetaan palveluihin joitakin osia, mutta hotellin kohderyhmää eivät ole luksusmatkailijat eivätkä rikkaat bisnesmiehet, Tampere-talon viestintäpäällikkö Jaani Haapasalo kertoo.