Festivaalin teema Vapaat radikaalit viittaa ilmaisunvapauteen, joka taiteeseen parhaimmillaan kuuluu. Säveltäjän ja Dayjob-kollektiivin jäsenen Tim Pagen mukaan Tampere Biennale tarjoaa hyvän alustan monipuoliselle ilmaisulle. Dayjob-kollektiivin antiikin tarustosta nimensä ja tematiikkaa lainaava performanssi Persephone variations levittäytyy Tullintorin kauppakeskukseen. Esityksen loppuosa esitetään toisen kerroksen tyhjässä liikehuoneistossa.
− Kauppakeskus sopii meidän ideaamme todella hyvin, koska haluamme yhdistää syvällisiä inhimillisiä teemoja arkipäiväiseen ympäristöön, sanoo kollektiivin jäsen ja harpisti Salla Hakkola.
Tampere Biennale -festivaalin toiminnanjohtajan Minnakaisa Kuivalaisen mukaan festivaalilla näkyy tänä vuonna performatiivisuus ja esittävät taiteet. Esimerkiksi Dayjob-kollektiivin esityksessä käytetään instrumentteina niin linnunmunia kuin suurta harppua. Harppu tuo monien mieleen antiikin Kreikan, kun taas linnunmunat viittavaat usein hedelmällisyyteen ja syntymään.
− Käytämme täysin vapaasti eri taiteiden ilmaisumuotoja, Hakkola kertoo.
Hakkola haluaa jättää avoimeksi sen, miten katsoja ja kuulija kokee teoksen ja sen teemat. Hänen mukaansa sekä syvemmät tulkintatasot että esimerkiksi spontaani nauru ovat molemmat hyviä reaktioita esitykseen.
− Teos on ikään kuin partituuri, jota jokainen yleisön jäsen tulkitsee tavallaan, Page lisää.
Myös Minnakaisa Kuivalaisen mukaan nykymusiikkia voi kuunnella kuka vain kiinnostunut. Osaan festivaalin tapahtumista on vapaa pääsy. Kuivalaisen mukaan esimerkiksi Harmony of the Spheres -trion aamuimprovisaatiot torstaista lauantaihin Tampereen vanhassa kirkossa ovat matalan kynnyksen konsertteja.
Tampere Biennale järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1986. Italiankielisen nimensä mukaisesti festivaali järjestetään joka toinen vuosi.