Kiinasta tilattujen verkkokauppaostosten toimitukset takkuavat jo ketjun alkupäässä − “Lähetyksen kulkuaikaa on mahdotonta ennustaa”

Viime vuonna Suomeen tuli noin miljoona pienlähetystä kuukausittain. Yhä useammin suomalaiset tilaavat verkkokauppojen tuotteensa Kiinasta.

Posti toimitti viime vuonna yli 15 miljoonaa tavaralähetystä Kiinasta, mikä on puolet enemmän kuin vuotta aiemmin. Kiinasta tilattujen tuotteiden määrät ovat kasvaneet viime vuosina niin rajusti, että viime joulukuussa satoja tuhansia suomalaisten tilaamia paketteja oli jumissa Kiinassa.

Tuotteita ei tilata vain kiinalaisilta verkkokaupoilta. Suomessa suosiotaan kasvattaneen Wish-verkkokaupan pääkonttori löytyy San Fransiscosta, Yhdysvalloista, mutta sen tuotteet tulevat Kiinasta.

Kiinasta toimitettavien tuotteiden vahvuutena ovat alhaiset hinnat, ja Wish kilpailee markkinoilla halvoilla tuotteilla.


Fakta

Wish.com

  • Verkkokauppaa käyttää yli 500 miljoonaa ihmistä maailmassa, ja se kertoo olevansa maailman kuudenneksi suurin verkkokauppa.
  • Wishin osuus suomalaisten käyttämistä verkkokaupoista oli alkuvuodesta 8 prosenttia.
  • Kerää ahkerasti tietoja käyttäjistään, jota käytetään kohdennettuun mainontaan. Wish käyttää käyttäjistä kerättyä dataan esimerkiksi Facebook-mainonnassa, johon talouslehti Forbesin mukaan verkkokauppa käytti 100 miljoonaa dollaria vuonna 2015.
  • Wishin verkkokaupan sivuja tai sovellusta selatakseen on sivustolle ensin kirjauduttava sisään. Verkkokaupan vierailija luovuttaa tietojaan verkkokaupalle, vaikka ei tilaisi sieltä mitään.

Wishin verkkokaupasta voi tilata esimerkiksi talvitakin tai tablettitietokoneen muutamalla kymmenellä eurolla. Wishillä on myös tuotteita, joiden hinnaksi on asetettu nolla euroa. Kuluttaja maksaa tuotteesta vain postikulut, jotka ovat yleensä muutamia euroja.

Wishiltä tilaamiseen liittyy luottamuksen puutetta

Tampereen yliopistolla opiskeleva Milla Lamminsivu, 21, kuuli verkkokaupasta ensimmäistä kertaa kaveriltaan noin vuosi sitten, jonka jälkeen hän on tilannut sieltä satunnaisesti, noin kerran kuukaudessa.

Lamminsivu on tilannut Wishiltä muun muassa kyniä, meikkitelineen ja muistilappuja. Hän kertoo olevansa varovainen tilausten kanssa, koska ei voi tietää, tuleeko tavara perille tai vastaako se luvattua.

– En ostaisi mitään yli viittä euroa maksavaa tuotetta Wishiltä, Lamminsivu kertoo.

Tilatessaan Wishiltä tuotteen asiakas saa verkkokaupalta päivämäärän, johon mennessä tuotteen pitäisi saapua. Useimmiten asiakkaalle kerrottu toimituksen ajankohta on noin kolmen viikon päässä tuotteen tilaamisesta.

– Yleensä pakettien tulemisessa on kestänyt kaksi viikkoa, joskus jopa kuukauden, mutta koskaan tuote ei ole jäänyt tulematta, Lamminsivu kertoo kokemuksestaan.

Milla Lamminsivu osti Wishiltä euron maksavan puhelinpidikkeen.

Jos Wishiltä tilattu tuote ei koskaan saavu perille tai se ei vastaa tuotteen kuvausta, voi kuluttaja hakea rahojaan takaisin. Pyyntö rahojen palautuksesta on tehtävä 30 päivän kuluessa tuotteen toimituksesta tai päivämääränä jolloin tuotteen on tarkoitus viimeistään saapua.

Monet verkkokaupat tarjoavat asiakkailleen erilaisia toimituksen seurantapalveluita yhteistyössä tavarantoimittajien kanssa. Seurantapalveluiden tiedot voivat kuitenkin katketa alkuvaiheeseen.

Esimerkiksi Wishiltä tilattaessa yleensä viimeisimpänä tietona asiakkaalle jää, että tuote on lähetetty tai se on saapunut Suomeen. Tieto ei välttämättä pidä paikkansa, sillä suurin osa Kiina-kirjelähetyksistä on seuraamattomia kirjeitä. Ne eivät siis näy seurantapalveluissa, koska tämä on verkkokaupoille edullisin tapa.

Tuotteiden laatua ei voida valvoa

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) mukaan kuluttajien shoppailu EU:n ulkopuolisissa verkkokaupoissa on lisääntynyt viime vuosina. Tukes testautti ja tarkasteli näissä kaupoissa myytävien, suomalaiskuluttajien suosiossa olevien tuotteiden turvallisuutta. Koska verkkokaupat sijaitsevat Suomen ja EU:n ulkopuolella, suomalaisviranomaisten valvonta ei ylety niihin.

Tukes tilasi turvallisuustarkasteluun näytteitä erityisesti suomalaisten suosiossa olevilta, suurilta verkkokauppa-alustoilta, kuten Wish, AliExpress ja Ebay. Testattavien tuotteiden joukossa oli muun muassa usb-laturi, joka on sähköturvallisuudessa Tukesin testaushistorian vaarallisimpien joukossa. Osassa Tukesin tilaamasta kosmetiikasta ei ollut minkäänlaista ainesosaluetteloa, vaikka sellainen vaaditaan Euroopassa myytävässä kosmetiikassa.

Näytteiden valinnassa Tukes teki yhteistyötä myös Wish/AliExpress/eBay (Finland) -Facebook-ryhmän kanssa, jossa on yli 100 000 jäsentä. Ryhmässä jäsenet jakavat toisilleen vinkkejä onnistuneista ostoksista, sekä varoittavat toisiaan kosmetiikka- sekä elektroniikkatuotteiden vaarallisuudesta.

Keskustelua Facebook-ryhmässä on herättänyt osaltaan myös verkkokauppojen luvattua pidemmät toimitusajat. Posti kuitenkin kertoo, että ongelma tuotteiden jakelussa Suomeen on kuljetusketjun alkupäässä eli Kiinassa.

Kiinasta saapuvat kirjelähetykset lajitellaan käsin

Suurin osa Postin lajittelutoiminnasta on koneellista, mutta Kiinasta tilaaminen on tuonut käsinlajittelun takaisin merkittäväksi osaksi Postin arkea. Laitteet eivät kykene lukemaan kiinalaisten lähetysten viivakoodeja.

– Käsin lajitteleminen oli jo jäämässä historiaan, kertoo Postin palvelupäällikkö Juha Aro.

Tampereen lajittelukeskuksessa kirjelähetyksiä lajittelee Elisa Nieminen, joka on ollut Postilla töissä 13 vuotta. Nieminen on huomannut Kiinasta saapuvien kirjelähetysten lisääntyneen viime vuosina.

Kiinan lähetysten lajitteleminen pitää Elisa Niemisen kiireisenä.

Tampereen postikeskuksen kautta kulkee keskimäärin 250 000 pienlähetystä kuukausittain. Kiinasta tulevien lähetysten lajitteluun on jouduttu varaamaan oma alueensa.

Kiinasta saapuvia lähetyksiä jaetaan etenkin alueille, joissa asuu paljon nuoria ja opiskelijoita. Toinen suuri kuluttajaryhmä on jonkin erityisalan harrastajat.

Kirjelähetysten käsin lajitteleminen on Niemisen mukaan rankkaa työtä. Hän on kuitenkin myös itse tilannut tuotteita Kiinasta. Nieminen arvelee Kiina-tilausten suosion syyksi tuotteiden alhaisen hinnan.

– Olen tilannut pari aivan ihanaa t-paitaa, ne taisivat maksaa yhteensä alle kympin, Nieminen kertoo.

Kiinan tilaukset ruuhkauttavat postiliikennettä

Postin mukaan Kiinan verkkokauppamarkkina on arviolta noin 1 200 miljardin dollarin suuruinen, mikä on kaksinkertainen summa Yhdysvaltojen markkinoihin verrattuna.

Erityisen paljon kirjelähetyksiä tulee joulun aikaan, mutta yhä enemmän myös Black Fridayn ja muiden samankaltaisten alennusmyyntipäivien jälkeen. Kiinalaiset verkkokaupat hyödyntävät ostosjuhlia markkinoinnissaan ja hinnoittelussaan.

Kiinasta tilattujen tuotteiden määrät ovat kasvaneet viime vuosina niin rajusti, että ne ovat hidastaneet tavarantoimituksia maailmanlaajuisesti. Viime joulukuussa Kiinassa oli jumissa 420 000 suomalaisten tilaamaa pakettia.

– Viime vuonna ennen joulua Kiinan verkkokaupan paketit ruuhkauttivat Aasian ja Euroopan lentokenttiä, mikä hidasti myös normaalia postiliikennettä useassa maassa, kertoo Posti Groupin viestintäpäällikkö Sara Hokkanen.

Kuljetusaika Kiinasta Eurooppaan on keskimäärin 15–30 päivää ja huippusesonkeina kuljetusaika voi venyä vielä pidemmäksi. Hokkasen mukaan tuotteiden saavuttua Suomeen Postilla kestää tyypillisesti pari päivää toimittaa tuote asiakkaalle.

Lähetykset joutuvat odottamaan tilaa kansainvälisiin rahtikuljetuksiin jopa viikkoja, minkä takia tuotteen kokonaiskuljetusaika saattaa venyä yli kuukauden kestoiseksi. Hokkasen mukaan yksittäisen lähetyksen kulkuaikaa on mahdotonta ennustaa.

– Kuluttajat eivät välttämättä ole tietoisia kansainvälisen verkkokaupan lainalaisuuksista. Edulliset lähetysvaihtoehdot tarkoittavat yleensä pitkiä toimitusaikoja ja seuraamattomuutta.

Tampereen jakelukeskuksessa on selkeästi rajattu oma alueensa Kiinasta saapuville lähetyksille.