Lautapelien suosio on kasvussa.

Lautapelit kiinnostavat taas – mobiilisovellukset hoitavat pelinjohtamisen ja tulosten kirjaamisen

Lautapelaamaan-tapahtuma keräsi viime viikonloppuna enemmän kävijöitä kuin koskaan. Kännykkä- ja konsolipelit eivät ole riistäneet lautapelien asemaa.

FAKTA

Lautapelibuumi

  • Tampereen yliopiston teettämä Pelaajabarometri 2015 on uusin suomalaisten pelitottumuksia tutkinut mittaus.
  • Barometrin mukaan 75 prosenttia vastanneista pelasi vuonna 2015 lauta- ja seurapelejä, heistä aktiivisesti 26 prosenttia.
  • Eniten lautapelejä pelasivat 20–29-vuotiaat (44 prosenttia aktiivisia pelaajia).
  • Vuodesta 2013 aktiivisten pelaajien osuus on kasvanut vajaat neljä prosenttiyksikköä ja kokonaispelaajien määrä kolme prosenttiyksikköä.

Löydät niitä kirjastojen hyllyiltä, kuppiloiden pöydiltä ja sosiaalitilojen lattioilta. Lautapelit eivät ole nostalgisia reliikkejä viime vuosituhannelta. Itse asiassa lautapelaaminen on nykyään trendikäs ajanviettotapa.

Ratinan lautapelit.fi-myymälästä löytyy neljä hyllyrivillistä perinteisiä ja harvinaisempia lautapelejä. Digitalisaatio ei ole laskenut lautapelibisneksen kannattavuutta, toteaa myymäläpäällikkö Tuomo Pekkanen. Oikeastaan kehitys on ollut täysin päinvastaista.

Teknologia mahdollistaa ”hybridipelaamisen”, eli lautapelaamisen ja mobiilisovellusten käytön yhdistämisen. Esimerkiksi kirjurin työt ja pelinjohtamisen voi siirtää pelaajalta sovellukselle.

‒ Sovelluksille on mahdollista sälyttää osa kirjanpidosta ja muistiinpanojen merkkaamisesta. Kynän ja paperin käyttö muuttuu merkityksettömäksi vapauttaen yhden pelaajan näistä tehtävistä, Pekkanen kertoo.

Niin sanotut lisätyn todellisuuden sovellukset ovat tuoneet lautapeleihinkin omat mausteensa. AR-sovelluksen (Augmented Reality) ja lautapelin vuorovaikutus mahdollistaa esimerkiksi puhelimen käyttämisen pelinappulana. Tällöin kännykältä on mahdollista seurata lautapelin reaaliaikaista dataa. Pekkasen mielestä Suomessa kiinnostus AR-peleihin on toistaiseksi ollut vähäistä.

‒ Usein AR-sovellukset vain hidastavat ja hankaloittavat peliä. Myös fokus lautapelistä itsestään siirtyy muualle.

Yleisöjen pirstaloituminen on näkyvä trendi myös lautapelimaailmassa. Kuluttajien suosikkipelejä on Pekkasen mukaan vaikea yksilöidä.

Tuomo Pekkanen ja Johanna Kaipainen ovat tyytyväisiä myyntiinsä Ratinan kauppakeskuksessa.

Harrastetoiminnan ja tapahtumien suosio nousee

Suomen lautapeliseuran puheenjohtaja Mauri Sahlberg on innoissaan lautapelibuumista.

‒ Aktiivisia lautapelikerhoja perustetaan kiihtyvään tahtiin etenkin pääkaupunkiseudulle. Helsingin Eerikinkadulle ollaan avaamassa Suomen toista lautapelikahvilaa tamperelaisen Tavernan vanavedessä.

Sahlbergin mukaan muodissa ovat tarinalliset, klassisen draaman kaaren omaavat pelit.

‒ Nykyajan peleissä pyritään välttämään kaavamaisuutta. Harrastajapiireissä suosiossa ovat pelit, joissa pelaamisen aikana ilmestyy uusia elementtejä. Toki Kimblet ja Monopolyt ovat edelleen suosittuja klassikkoja.

Perinteisten lautapelien ohella myös korttipelit ja matkaversiot ovat suosittuja.

Netissä suosittua Lautapeliopas-sivustoa ylläpitävä Mikko Saari järjestää vuosittain sivustollaan äänestyksen vuoden parhaasta pelistä. Tänä vuonna äänestyksessa annettiin 2 166 ääntä. Voittajaksi selviytyi uuden sukupolven trendipeli Terraforming Mars.

Viime viikonloppuna järjestetty Lautapelaamaan-tapahtuma keräsi järjestäjiin kuuluneen Saaren mukaan ennätysyleisön.

‒ Kolmipäiväinen tapahtumamme täytti Helsingin Kaapelitehtaan. Edellisinä vuosina tila on ollut täynnä vasta lauantai-iltapäivänä, mutta tällä kertaa näin tapahtui jo perjantaina.

‒ Lautapelaaminen on viihdyttävä ajanviettotapa. Mielestäni voidaan todellakin puhua buumista.