Alkoholin kulutus kääntyi nousuun ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008. Terveyden- ja Hyvinvointilaitoksen selvittämien ennakkotietojen mukaan vähittäis- ja anniskelumyynti Suomessa kasvoi 1,1 prosenttia verrattuna vuoteen 2017.
Uuden alkoholilain myötä ruokakaupoissa on saanut myydä maaliskuusta lähtien korkeintaan 5,5 prosenttia alkoholia sisältäviä juomia. Ruokakauppoihin laajentuneiden viinapohjaisten long drink -juomien vähittäismyynti onkin kuusinkertaistunut. THL:n tutkimusprofessori Pia Mäkelän mukaan näin lyhyeltä ajalta on kuitenkin vielä vaikeaa tehdä johtopäätöksiä lakiuudistuksen vaikutuksista kulutuksen kasvuun.
Pirkanmaan osuuskaupan valikoimapäällikkö Jenni Keskisen mukaan Pirkanmaan osuuskaupoissa ei ole tapahtunut dramaattisia muutoksia myynnin suhteen.
– Suurin kasvu on ollut alkoholittomien oluiden saralla, Keskinen toteaa.