Tampereen Stockmannin Alkossa on helmikuun ensimmäisenä lauantaina kuhinaa. Tammikuu on tullut päätökseen, ja monet juhlistavat tipattomasta kuukaudesta suoriutumista. Alkon työntekijän Jimi Jokelan mukaan tammikuun myynti oli viime vuonna vain 6 prosenttia koko vuoden myynneistä.
– Taustalla on vilkas joulukuu, joka on kaikista myyvin kuukausi. Sen jälkeen ihmiset haluavat ehkä hieman keventää, ja paluu arkeen koittaa, Jokela pohtii.
Poikkeus hiljaisessa kaudessa ovat alkoholittomat tuotteet, jotka tekevät kauppansa ympäri vuoden. Niiden myynti onkin ollut jo pitkään kasvussa.
Alkoholittomat tuotteet ovat myös Alkon nopeimmin kasvava tuoteryhmä. Mukaan Alkon valikoimaan on vuoden sisällä tullut kaksi väkevää alkoholitonta juomaa. Niitä ei ole tarkoitus juoda sellaisenaan, vaan käyttää esimerkiksi ginin korvikkeena drinkeissä.
– Tällaisia tuotteita on mielestäni kaivattu niin ravintolamaailmaan kuin omaan käyttöönkin, ja kysyntää riittää, kertoo Jimi Jokela.
Alkoholittomien väkevien hinta mietityttää
Väkevien alkoholittomien juomien hinta ei juurikaan eroa alkoholipitoisista juomista, mikä voi tulla monelle yllätyksenä. Jimi Jokela kuitenkin uskoo, että hinta kertoo korkeasta laadusta.
– Tuotteilla on myös hyvä asema markkinoilla, sillä tarjontaa ei toistaiseksi ole runsaasti, hän kertoo.
Moreenimedia kysyi Alkon asiakkailta, miltä kuulostaa ajatus ”alkoholittomasta viinasta”. Moni ihmetteli tuotteen tarpeellisuutta, sillä väkevät juomat eivät itsessään ole erityisen hyviä.
– Alkoholittomia juomia juodaan yleensä hyvän maun tai terveyttä edistävän elementin takia. Jos kumpaakaan ei löydy, niin tuotteessa ei ole järkeä, pohtivat Lumi ja Maria.
Myös alkoholittomien väkevien hinta hämmästytti asiakkaita.
– Kyllä saisivat galaksit räjähtää juoman mausta, jos tuolla hinnalla lähtisin sitä ostamaan, naurahtaa Lumi.