Tampereen matkakeskustunnelissa kävelevien ihmisten askelia rytmittää kiviseinistä kantautuva kitaransoitto. Soittajaa vilkuillaan varovasti, jotkut heittävät peukkuja ja hymyjä.
VR:n omistama asematunneli oli aiemmin suosittu katusoittopaikka, mutta kaikki katuesiintyminen kiellettiin tunnelissa joulukuussa 2016. Kovaäänisen musiikin katsottiin olevan häiriöksi tunnelin liikkeille ja asiakkaille.
Kielto tuli esiintyjille yllätyksenä, mutta toimettomiksi ei jääty. Asematunnelin vieressä kulkee samansuuntainen Finnparkin omistama matkakeskustunneli, jonka varrella ei ole liiketiloja. Tamperelainen katusoittaja Jussi ”Jo’ Buddy” Raulamo aloitti pian kieltouutisen jälkeen Finnparkin kanssa työläät neuvottelut.
Soittolupa irtosi keväällä 2017, mutta ensimmäisen vuoden aikana esiintyminen oli luvanvaraista. Soittajat varasivat Finnparkilta sähköpostilla koko päivän mittaisia soittovuoroja.
– Pahimmillaan oli kuukauden jonoja, koska varauksia pystyi tekemään vain päiväksi kerrallaan, tunnelissa ahkerasti musisoiva Matti Vassinen kertoo.
Varaukset turhauttivat, sillä tunnelissa soitettiin vain pari tuntia päivässä. Uuden katusoittopaikan ahkera puolestapuhuja Raulamo jatkoi työtään, ja katusoittaminen matkatunnelissa vapautui vuosi sitten. Tästä lähtien soittajat ovat sopineet soittoajoista keskenään.
Kunnat maksavat katusoittoluvan
Kaikkeen musiikin julkiseen esittämiseen tarvitaan tekijänoikeusjärjestö Teostolta asianmukainen lupa, mutta katusoiton osalta tilanne muuttui 1.1.2019. Vuodenvaihteesta lähtien katusoittajien ei ole enää tarvinnut itse maksaa katusoitosta lupamaksua missään Suomen kunnassa. Tieto on tavoittanut soittajat toistaiseksi heikosti.
Teoston julkisen esittämisen liiketoimintapäällikkö Lasse Fast kertoo, että pienimuotoinen katusoitto on nyt osa Teoston ja Suomen kuntaliiton välistä sopimusta. Katusoittajista ei ole rekisteriä, joten heitä on vaikea tavoittaa, eikä heidän määrästään ole tietoa. Oletettavasti suurin osa katusoittajista ei hankkinut lupaa ennen sopimusmuutostakaan.
– Luvattomia soittajia on ollut enemmän kuin heitä, jotka luvan ovat maksaneet, Fast arvioi.
Fastin mielestä katusoitto rikastuttaa Suomen katuja ja musiikkikulttuuria. Ilman lupaa soittamisesta ei ole joutunut vaikeuksiin, sillä Teosto ei ole tarkistanut lupia katusoittajilta. Fastin mukaan työntekijöiden lähettäminen kaduille vahtimaan esiintyjiä ei ole taloudellisestikaan järkevää.
Kiireetön paikka on paras
Katusoittajiin voi törmätä Tampereella matkakeskustunnelin lisäksi Hämeenkadulla, Kuninkaankadulla, Laukontorilla ja Keskustorilla. Viime kesän helteillä Hämeenkadulla oli esiintyjiä niin tiheään, ettei kadulla pääse kulkemaan askeltakaan ilman taustamusiikkia. Vassisen mukaan hyvässä katusoittopaikassa on ihmisiä, joilla ei ole kiire minnekään.
– Ehkä jäätelökioskeja tai penkkejä, joilla voi istua ja jäädä hengaamaan.
Talvella Tampereen kaduilla kiertää esiintymässä pienempi joukko. Aktiivisia soittajia on alle kymmenen ja sopivia soittopaikkojakin vain yksi. Suojainen ja lämmitetty matkakeskustunneli on talvella ainoita paikkoja, jossa katusoittajat voivat esiintyä ilman paleltumista.
Soittopaikan saaminen Tullin alueen ja Hämeenkadun yhdistävään tunneliin oli työn takana, mutta se kannatti. Tilan akustiikka on esiintyjälle edullinen. Vahvistimia tunnelissa ei saa käyttää, muttei niitä tarvitsisikaan. Soitto ja laulu kantautuvat katua huomattavasti laajemmalle alueelle, kun ympärillä on kiviseinät.
– Akustiikka on tärkeää, ääni kantaa paljon pidemmälle. Kadulla on aina meteliä, Vassinen sanoo.
Korjaus 13.2. kello 14.25: Matti Vassisen sukunimi korjattu.