Suomessakin suosittu deittisovellus Tinder ilmoittaa, että sillä on jopa kaksi biljoonaa selauskertaa päivittäin. Kauppatieteiden tohtori ja markkinoinnin yliopistolehtorin Mika Yrjölän mukaan markkinoilla johtavien deittisovelluksien liiketoimintamalli perustuu usein suurien asiakasmäärien tavoitteluun – ihmisiä houkutellaan sovelluksien pariin riippumatta siitä, löytävätkö he edes sieltä etsimäänsä.
Asiakastyytyväisyyttä pyritään kuitenkin parantamaan tekoälyn avulla räätälöimällä kullekin asiakasryhmälle sopivinta sisältöä. Algoritmi laskelmoi käyttäjälle potentiaalisia kumppaneita muun muassa käyttäjän sovelluksessa jakaman sisällön sekä tämän oman ja muiden käyttäytymisen perusteella.
Yrjölä painottaa, kuinka deittisovellusten asiakastyytyväisyyttä on mitattu verrattain vähän ja kuinka sen onnistumisen määrittely on vielä tekninen haaste.
Olennaista on kuitenkin se, kuinka deittisovelluksissakin asiakaskunnilla on erilaisia tarpeita: Yksi on tyytyväinen silloin, kun on löytänyt pitkäaikaisen parisuhteen, toinen hankittuaan yhden illan jutun ja kolmas, kun saa pelailla sovelluksella vain ajankuluksi ja keräillä pariehdokkaita.