Yrityksen johtamisen yliopistonlehtorin Anna Heikkisen mukaan vaatealan yritykset eivät kanna vastuuta oman toimintansa haitallisista vaikutuksista, vaan se siirtyy kuluttajille. Tämä johtuu siitä, ettei ole olemassa vaatimusta vaateteollisuudesta aiheutuvien haitallisten ympäristövaikutuksien kompensoimisesta.
– Kuluttaja maksaa siitä, että yritys tuottaa ympäristöystävällisiä vaatteita, sanoo Heikkinen.
Heikkisen mielestä ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun ongelmien tulisi näkyä vaatteen hinnassa, kun tällä hetkellä on toisinpäin. Vastuullisesti tuotetut vaatteet ovat kalliita ja vastuuttomasti tuotetut vaatteet taas liian halpoja.
Vaikka suurin vastuu vaateteollisuuden ympäristökuormasta on yrityksillä, voivat myös kuluttajat omalla toiminnallaan vaikuttaa sen pienentämiseen. Yksi keino on pyrkiä pidentämään vaatteen elinikää vähentämällä vaatteen pesukertoja.