Ahlmanin Esports -valmentaja Niklas Hirvelä näkee e-urheilulle valoisan tulevaisuuden.

Suomalaiset ovat alkaneet löytää e-penkkiurheilun pariin – ”Suosio voisi joskus nousta jopa jalkapallon tasolle”

Suomalainen Counter-Strike: Global Offensive -joukkue ENCE on vaikuttanut valtavasti lajin katsojalukuihin, ja voidaan puhua ENCE-maniasta.

E-urheilu eli elektroninen urheilu on kasvattanut suosiotaan suomalaisten keskuudessa viimeisen vuoden aikana. E-urheilujoukkue ENCE menestyi isossa kansainvälisessä turnauksessa maaliskuussa, ja otteluita näytettiin jopa Ylen kanavilla.

Moreenimedian kyselyn mukaan ammuntapeli CS:GO on ylivoimaisesti suosituin videopeli katsojien ja pelaajien keskuudessa. Pelin suosio Suomessa on poikkeuksellisen korkeaa verrattuna sen maailmanlaajuiseen suosioon.

FAKTA

Kysely E-urheilun seuraamisesta

  • Kyselyyn vastasi 111 e-urheilun pelaajaa ja seuraajaa.
  • Kysely lähetettiin Suomen e-urheiluyhteisöihin joihin oli avoin pääsy, esimerkiksi SEULin jäsenille.
  • Kaikki vastaajista ovat yli 16-vuotiaita, ja puolet 21–25-vuotiaita.
  • CS:GO:ta seuraa 71 prosenttia vastaajista, kun taas toiseksi suosituinta peliä eli Overwatchia seuraa 22 prosenttia.
  • Vastaajista 93 prosenttia vastasi seuraavansa turnauksia mieluiten Twitchin kautta ja 51 prosenttia seuraa Telia Esportsia.
  • 61 prosenttia vastaajista seuraa erityisesti ENCEn CS:GO-pelejä.

CS:GO yhdistää pelaamis- ja katsojatottumukset

E-urheilussa voidaan kilpailla yksilö- tai joukkuelajeissa riippuen pelatusta videopelistä. Ahlmanin ammatti- ja aikuisopisto on Tampereella toimiva, ja Suomen suurin e-urheilun valmennusta tarjoava oppilaitos. Ahlmanilla valmentajana toimivan Niklas Hirvelän mukaan suosituin videopeli, jota hän opettaa, on juuri CS:GO.

– CS:GO:ta harjoittelee puolet 40 hengen luokastani, ja kaikki ovat miehiä.

Kyselyn mukaan suurin osa katsojista seuraa isoja turnauksia pääosin ilmaisen suoratoistopalvelu Twitchin kautta. Noin viidesosa kyselyyn vastanneista seuraa myös maksullista Telia Esportsia, joka näyttää kanavillaan pienempiä turnauksia. Hirvelä korostaa, että pelaajat keskittyvät myös pienempiin paikallisiin turnauksiin, sillä he pyrkivät osallistumaan näihin turnauksiin.

– Operaattorit, kuten Telia, ovat alkaneet keskittyä enemmän E-urheiluun.

Suomesta nousee jatkuvasti enemmän ammatti- ja organisaatiopelaajia, jotka tienaavat koko ajan suurempia summia. Esimerkiksi ENCE:n uusi kiinnitys Miikka ”suNny” Kemppi tienasi viime vuonna noin 180 000 euroa palkintorahoja ja on yksi menestyneimmistä CS:GO-pelaajista Suomessa.

 

SEUL pitää huolta pelaajien ja seuraajien edusta

SEUL eli Suomen elektronisen urheilun liitto erottelee ammattimaiset pelaajat, kasuaalit eli harrastepelaajat ja kasuaalit katsojat, jotka eivät itse pelaa, toisistaan. Ammattimaiset ja kasuaalit pelaajat ovat luoneet yhteisöt ja nyt kasuaalit katsojat alkavat pikkuhiljaa löytää niihin.

SEULin puheenjohtaja Joonas Kaupiainen kertoo, että tietouden lisääntyminen tekee hyvää lajin yhteisöille.

– E-urheilun suosio toivottavasti nousisi joskus esimerkiksi jalkapallon tai jääkiekon tasolle.

SEUL on panostanut katsojien rooliin pyrkimällä järjestämään itse kisakatsomoita. Mutta koska lajit eivät ole niin yleisiä Suomessa, varat eivät riitä kisakatsomoiden kaltaisiin tapahtumiin. Kaupiainen kertoo, että sosiaaliseen mediaan ja tiedotukseen panostetaan.

– Tietoisuuden ja suosion lisääntyminen tietää lisärahoitusta lajien pariin.

Tamperelainen esportsbaari Save File tuo e-urheilun kisakatsomot osaksi pubikulttuuria.

ENCE tuo e-urheilun kaikkien huulille

E-urheilujoukkue ENCE kilpailee muun muassa aiemmin mainitussa CS:GO pelissä. ENCE:n tuhkimotarina sai huippunsa sen saavuttaessa toisen sijan Katowice Major 2019 -turnauksessa maaliskuussa. Turnausta seurasi yli 232 miljoonaa onlinekatsojaa ympäri maailman.

Toukokuussa suosio kasvoi BLAST Pro Series: Madrid 2019 -turnausvoiton myötä. Nämä kansainväliset turnaukset ovat lajin suurimpia ja monet kasuaalit katsojat seuraavat erityisesti ENCE:n pelejä.

ENCEn suosiota voisi ihan hyvin kutsua ENCEmaniaksi

Joonas Kaupiainen, SEULin Puheenjohtaja

Kaupiaisen mukaan ENCEn markkinointi koko kansan joukkueena on ollut ensiluokkaista. Suomesta on noussut vastaavat kovan tason suomalaispelaajat eivät ole brändänneet itseään yhtä hyvin. Yksi kyselyyn vastanneista kertoi seuraavansa ENCEä joukkueena heidän somesisältönsä takia, eikä välttämättä pelitaitojen tai menestyksen takia.

– ENCEn suosiota voisi ihan hyvin kutsua ENCEmaniaksi.

Miksi naiset eivät ole tervetulleita e-urheiluun? Lue kommentti täältä.