Kauppojen tilastoista selviää, että suomalaiset ostavat vuosittain 19 miljoonaa kenkäparia, niistä suurin osa on ulkomailta ja keskivertosuomalainen käyttää kenkiin vuodessa 122 euroa.
Mutta mitä tavallinen kuluttaja ajattelee kenkäostoksilla? Moreenimedia kysyi tamperelaisilta, mitä he ajattelevat kengistä ja kuluttamisesta.
Gallupiin vastanneet Pekka Lehtonen, Esa-Pekka Ekholm ja Helena Järviö kertoivat kiinnittävänsä huomiota erityisesti jalkineiden kestävyyteen ja mukavuuteen.
Ekholm kertoo selvittävänsä yleensä alkuperämaan ja suosivansa luonnonmateriaaleja, mutta hänen mukaansa kuluttajalle jätetään liikaa vastuuta. Hänen mukaansa kaikilla ei ole mahdollisuutta valikoida, ainakaan jos rahasta pitää tinkiä.
Lehtosen mukaan vastuullinen kuluttaminen ei välttämättä ole liian vaikeaa, mutta syvällinen perehtyminen tuotteen alkuperään on työlästä. Hän myös huomauttaa, että kuluttajan valinnanmahdollisuudet ovat rajalliset.
– Kuluttaja tekee valinnan viime kädessä, mutta ei voi valita sitä, mitä kauppias hyllyilleen tilaa.
Lue lisää suomalaisten ja kenkien suhteesta täältä.
Podcast: Embed