Sosiaalisen median käyttäjät pyrkivät antamaan itsestään mahdollisimman edustavan vaikutelman jakamalla tarinoita elämänsä tähtihetkistä, kuvia aurinkomatkoistaan ja videoita kalliista konserteista. Minkälainen todellisuus kätkeytyy kiiltokuvien taakse?
Moreenimedia selvitti, mitä mieltä nuoret naiset ovat sosiaalisen median sisältöjen todenmukaisuudesta. Vastauksissa korostuivat kuvien, videoiden ja tekstien tarjoama yltiöpositiivinen vaikutelma, mutta myös usko siihen, että sisällöt välittävät monipuolista kuvaa elämästä iloineen ja suruineen. Gallupiin vastasivat Lyydia Kunnari, Juulia Joronen ja Jenni Hyvärinen.
Kaikki vastaajat kertoivat jakavansa sosiaalisessa mediassa mieluiten valokuvia. Sovellukset ohjaavat tuottamaan tietynlaista sisältöä, mikä vaikuttaa siihen, minkälainen vaikutelma itsestä halutaan antaa.
– Instagramiin tulee laitettua parempia kuvia, kun taas Snapchatiin voi kuvata tavallistakin elämää, Kunnari kertoo.
Kuinka epärealististen sisältöjen seuraaminen vaikuttaa kuluttajaan? Lue ilmiöjuttu täältä.
Podcast: Embed