Paulina Ahokas on työskennellyt pitkään suomalaisen musiikin markkinoinnin parissa.

Artistien mahdollisuudet kansainvälisillä markkinoilla riippuvat rakkaudesta omaan tekemiseen – ”Jos voit kuvitella tekeväsi jotain muuta, tee sitä”

Suomalainen musiikki on saavuttanut suosiota saksankielisessä Euroopassa ja syyt löytyvät sisukkaasta kauppasuhteiden luomisesta sekä samankaltaisesta musiikkimausta. Kotimainen musiikki muodostaa myös valtaosan Suomessa kuunnellusta musiikista.

Tampere-talon toimitusjohtajana toimivan ja suomalaisen musiikin viennin kanssa työskennelleen Paulina Ahokkaan mukaan suomalainen musiikki on elinvoimaista ja monipuolista. Osaavia musiikintekijöitä syntyy kaikkiin genreihin laadukkaan musiikkiopetuksen ansiosta, joka aloitetaan jo varhaiskasvatuksessa. Joillekin artisteille kansainvälinen ura on luonnollinen suunta, sillä heidän itseilmaisunsa sopii paremmin ulkomaanmarkkinoille.

– Vahvuutemme musiikinvientimaana on, ettemme ole vain yhden genren varassa.

Suoratoistopalveluiden online-jakelun kehitys on tehnyt artistin markkinoimisen aloittamisesta helpompaa. Aloittavalta musiikintekijältä odotetaan jo jonkinlaista kuuntelijakuntaa ennen, kuin levy-yhtiöt ovat valmiita kiinnittämään tulokkaan.

– Brändin rakentamisessa oleellisinta on omien vahvuuksien ja kiinnostuksien tunnistaminen. Urallaan onnistuneet artistit tietävät, missä ovat hyviä ja tekevät juuri sitä.

Ahokas korostaa hyvien kontaktien ja yhteistyökumppanien keräämistä. Taiteen eteen on myös uhrattava kymmeniä tuhansia tunteja harjoittelua uuden musiikintekijän alkutaipaleella, sillä hyvin muusikoita on maailma täynnä.