Laura Ahola on omistautunut työlleen. Hän on yrittäjä neljännessä sukupolvessa, joten oman yrityksen perustaminen tuntui luontevalta.

Mummo kehuskeli, mutta jotkut ystävät käänsivät selkänsä – Laura Ahola törmää edelleen monenkirjaviin reaktioihin, kun kertoo olevansa seksikaupan toimitusjohtaja

Seksuaalisuuden ja seksin kanssa työtä tekeviin liitetään edelleen ennakkoluuloja, vaikka asenteet ovatkin muuttuneet viimeisten vuosikymmenien aikana. Erotiikkaliikkeen toimitusjohtaja Laura Ahola toivoo, että seksistä voitaisiin puhua avoimemmin.

Laura Aholan on ollut aina helppo puhua seksistä.

Siksi hänen kaverinsa vinkkasivat hänelle seksikaupan myyjän työpaikkailmoituksesta, kun Ahola muutti opintojen perässä Tampereelle vuonna 2001.

Kuka

Laura Ahola

  • Naisille suunnatun seksuaaliterveys- ja mielihyvämyymälä Maukasteen toimitusjohtaja.
  • Perheeseen kuuluu mies sekä kissat Viivi ja Kike.
  • Vapaa-ajalla restauroi huonekaluja, hoitaa orkideoja ja ulkoilee kissojensa kanssa.

– En uskonut saavani paikkaa, sillä ajattelin, että seksikaupan myyjän täytyy olla tietyn näköinen ja kokoinen – tietyistä paikoista.

Ahola sai paikan, mutta työ ei tuntunut oikealta.

Usein asiakas käveli seksikauppaan sisään, osti tuotteen ja poistui nopeasti paikalta tietämättä täysin, mitä tuli ostettua. Asiakaspalvelusta ei ollut tietoakaan. Välillä asiakkaat tulivat kyselemään Aholalta seksipalveluja.

Tähän Ahola halusi muutoksen. Vuotta myöhemmin hän perusti oman seksuaaliterveys- ja mielihyvämyymälän, jonka nimi on nykyään Maukaste.

– Me myyjät keskustelemme asiakkaiden kanssa ja autamme sopivan tuotteen löytämisessä.

Vuonna 2012 liikettä muutettiin naisille suunnatuksi, koska asiakaskunta oli jo valmiiksi painottunut naisiin. Samalla siitä tehtiin Suomen ensimmäinen esteetön erotiikkamyymälä, johon pääsee pyörätuolilla.

– Ajattelimme, että siinä on iso asiakaskunta, joka tarvitsee pääsyn liikkeeseen.

”Naisten seksuaalisuus on edelleen tuntematon avaruus”, Laura Ahola toteaa. Aikaisemmin lähinnä miehet suunnittelivat naisille suunnattuja tuotteita, mutta nykyään tuotteet ovat hänen mukaansa parempia ja toimivampia.

Seksi-sana aiheuttaa ongelmia

Ahola ei halua käyttää myymälästään nimeä seksikauppa, sillä se herättää usein vääränlaisia mielikuvia ja vaikeuttaa liiketoiminnan tekemistä.

Esimerkiksi Facebook on poistanut Maukasteen mainoksia sivuiltaan, sillä se on yhdistänyt ne seksin myymiseen ja pornoon, vaikka kyseessä on seksuaaliterveyteen liittyviä tuotteita.

Ahola toivoisi asiakkaiden tulevan liikkeeseen ilman negatiivisia ennakko-odotuksia sen ilmapiiristä tai tuotteista.

– Moni asiakas tilaa tuotteita, jotka eivät välttämättä sovi itselle. Yhdessä keskustelemalla sopiva tuote löytyy helpommin.

 

Ennakkoluuloja kohtaa edelleen

Seksistä puhutaan Aholan mukaan aiempaa avoimemmin ja internet on helpottanut tiedon etsintää. Ennakkoluuloja seksin ja seksuaalisuuden parissa työskenteleviä kohtaan ilmenee kuitenkin edelleen.

Ahola kertoo menettäneensä joitakin ystäviä sen takia, että hän työskentelee erotiikkaliikkeessä.

– Kun kohtaan vanhoja tuttavia ja kerron työpaikastani, moni ihmettelee, että työskentelen edelleen tällä alalla. Jotkut pitävät tätä ammattia vitsinä.

Ahola on kuitenkin ylpeä työstään ja siitä, että on saanut tehdä työstään omannäköistä.

– Olemme tehneet tästä liikkeestä juuri sellaisen, mistä olen unelmoinut. Tämä työ on elämäntehtäväni.