Pääkaupunkiseudulla alkunsa saaneet kauppakassipalvelut ovat yleistyneet myös Tampereen alueella. Keskon ja S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat ostosten noutoa tai kotiinkuljetusta jo kymmenissä toimipisteissä.
Tampereen Epilässä sijaitseva K-Market Winterinmutka on tarjonnut ruokaostosten nouto- ja kotiinkuljetuspalveluita jo tammikuusta 2018 lähtien. Myymälävastaava Juuso Jarva kertoo puhelinhaastattelussa, että tilauksia oli aluksi vähän, vain muutamia kuukaudessa.
Keväällä alkanut koronatilanne kasvatti netissä tehtyjen tilausten määrää kuitenkin huomattavasti, ja kapasiteettia nostettiin 25 tilaukseen päivässä. Sittemmin määrä on laskenut noin viiteen tilaukseen päivässä.
– Silloin kun tilauksia oli enemmän, vuokrasimme naapurista pakettiautoa, jotta saimme kaiken kuljetettua. Nyt kun tilauksia on vähemmän, kauppias pystyy hoitamaan kuljetukset omalla autollaan, Jarva kommentoi.
Silloin kun tilauksia oli enemmän, vuokrasimme naapurista pakettiautoa, jotta saimme kaiken kuljetettua.
Myymälävastaava Juuso Jarva
Kauppareissujen muutos on käsillä
Tulevaisuuden kauppareissut lyhenevät muutamaan minuuttiin, mikäli noutotilaukset ja kotiinkuljetukset kasvattavat suosiotaan.
Yhä useammat suomalaisista ovat kokeilleet ruokaostosten tekemistä internetissä, kuten DNA:n teettämästä digikyselystä selviää. Peräti 34 prosenttia kyselyyn vastanneista oli ostanut ruokaa netistä, ja luku tulee luultavimmin kasvamaan tulevina vuosina.
Erityisesti nuoria aikuisia kiinnostaa tehdä viikoittaiset ruokaostoksensa netissä. Syynä voidaan pitää hyvää tietoteknistä osaamista, mutta myös työ- ja perhe-elämän kiireisyyttä. Kun ruokaostokset voi suunnitella etukäteen omalta kotisohvalta, jää aikaa muihin harrastuksiin. Myös vanhuksia kiinnostaa uuden palvelun käyttö.
– Vanhemmat ihmiset ovat tilanneet ja myös noutaneet ruokaa kotiin. Ostoksista huomaa myös milloin kyseessä on lapsiperhe, Jarva kertoo.
Lue gallupjuttu aiheesta täältä.