Marraskuu alkoi Syöpäsäätiön kanssa yhteistyössä toteutetulla Tanssii tähtien kanssa -jaksolla. Ohjelmassa ei kuitenkaan mainittu kertaakaan Movemberia, vaikka marraskuu tunnetaan nimenomaan viiksienkasvatuskuukautena. Viiksien sijaan Roosa nauha -aiheinen jakso vilisi vaaleanpunaisia rusetteja.
Movemberin jääminen Roosa nauhan jalkoihin ei ole yllättävää. Yle uutisoi, että viiksikampanjan osallistujamäärät ja lahjoitussummat ovat vuosi vuodelta tippuneet. Huippuvuodeksi jäi 2013, jolloin kampanja keräsi 400 000 euroa miesten tautien, kuten eturauhassyövän tutkimuksen hyväksi. Samaan aikaan kaupan kassat, mainokset ja sosiaalinen media pullistelevat vaaleanpunaisista nauhoista.
Syöpäsäätiö teki viimeksi yhteistyötä kansainvälisen Movember-säätiön kanssa vuonna 2016. Sen jälkeen Suomessa ei ole enää vietetty virallista Movember-kuukautta. Syöpäsäätiön yhteyspäällikön Kaija Laitisen mukaan yhteistyö loppui, koska koko ajan laskevat lahjoitusmäärät eivät riittäneet pitämään kampanjaa kannattavana. Rahaa meni henkilöresursseihin, markkinointiviestintään sekä kansainvälisen kampanjan lisenssimaksuun.
Roosa nauha on taas vain kasvattanut suosiotaan. Menestyksen syynä ovat Laitisen mukaan onnistunut markkinointi, nauhojen myyntipaikkojen lisääntyminen ja suuret yrityskumppanit.
Lahjoitukset eivät paikkaa hiipuvaa keskustelua
Roosa nauhan ympärillä käydään usein keskustelua rintasyövästä. Kampanjasta on kuitenkin hyötyä myös miehille, sillä Laitisen mukaan se kerää nykyään varoja kaikkeen syöpätutkimukseen, eikä enää pelkästään rintasyöpätutkimukseen. Syöpäsäätiö myöntää eturauhassyövän ja rintasyövän tutkimukseen vuosittain suunnilleen yhtä paljon tutkimusvaroja.
Movemberin ansio oli ehdottomasti se, että juuri miehet innostuivat keräämään varoja.
Kaija Laitinen
Riittävätkö pelkät lahjoitukset paikkaamaan viiksikuukauden vähentyneen näkyvyyden? Vaikka Tanssii Tähtien kanssa -yhteistyö tuotti varoja eturauhassyövän tutkimukselle ilman Movemberin mainitsemistakin, sen suosion lasku voi olla ongelmallista.
Medianäkyvyyden laskeminen tarkoittaa myös tärkeästä aiheesta käytävän keskustelun vähenemistä. Miesten aktiivisuus kampanjan parissa on tärkeää, sillä mitä useampi mies kuulee Movemberista, sitä laajemmalle tietoisuus miesten terveyteen liittyvistä aiheista leviää.
– Movemberin ansio oli ehdottomasti se, että juuri miehet innostuivat keräämään varoja, yleensä kun keräyksiin saa mukaan naisia, Laitinen sanoo.
Miten tamperelaiset suhtautuvat ja osallistuvat hyväntekeväisyyskeräyksiin? Katso gallupin vastaukset täältä.