Urheilufanille pelipäivä on juhlapäivä. Fanit valmistautuvat otteluun aamusta alkaen huippu-urheilijoiden tapaan, ja ennen stadionille menoa tulevaa koitosta puidaan ystävien kanssa. Etäfaneille kannattamisen arki on erilaista. Peli pyörii television välityksellä omassa olohuoneessa, somekeskusteluihin osallistutaan puhelimella ja tilastoja seurataan tabletilta. Erot faniuksien välillä saattavat luoda keskinäisiä ristiriitoja fanipiireissä.
Suomalaisten jalkapalloseurojen kannattajat pitävät ulkomaisten seurojen suomalaisfaneja teeskentelijöinä. Tämä selviää tutkija Marko Kanasen tutkimuksesta, jossa hän analysoi kotimaisten jalkapallofanien FutisForum-keskustelupalstalla käyttämää retoriikkaa. Kanasen tutkimuksessa paikallisfanit erottavat itseään etäfaneista mieltämällä jälkimmäiset huonommiksi kannattajiksi.
Tällainen lähtökohta fanittamiselle on ongelmallinen. Paikallisfanit ovat tiiviimmin joukkueensa toiminnassa mukana, mutta etäfanien kokemaa yhteisöllisyyttä ei pidä vähätellä. Fanittamisen tapojen vertaaminen puhtaasti paikallisuuden perusteella on kapeakatseista, sillä voimakasta yhteenkuuluvuutta voi tuntea myös kauempana pelaaviin seuroihin.
Etäfanina toimimista ovat osiltaan helpottaneet netti ja sosiaalinen media. Niiden avulla fanit voivat osallistua aktiivisemmin kauempana sijaitsevien seurojen toimintaan. Kannattaminen ruudun takaa ei ole yhtään huonompaa faniutta kuin pelin seuraaminen paikan päällä, varsinkaan kun katsomot ammottavat tyhjyyttään koronaviruksen takia.
Muun muassa jalkapallon Englannin Valioliigassa pelaava Arsenal on tullut tutuksi aktiivisten nettifaniensa kautta. Etenkin Arsenalin kannattajien ylläpitämä Youtube-tili AFTV eli ArsenalFanTV on vahvasti esillä sosiaalisessa mediassa, ja fanien kommentit ja analyysit keräävät kymmeniätuhansia katselukertoja. AFTV on eräänlainen vitsi jalkapallofanien keskuudessa, mutta en voi olla ihailematta fanien osoittamaa intohimoa ja rakkautta seuraansa kohtaan.
Mediatutkija Sami Kolamo tunnistaa sosiaalisen median merkityksen faneja ja urheilijoita yhdistävänä tekijänä. Hänen mukaansa fanit syventävät faniuden kokemuksiaan somessa käytyjen keskustelujen ja urheilublogistien analyysien avulla. Etäfani voi näin tuntea itsensä osaksi seuran fanipohjaa, vaikka kannatus ei perustuisikaan paikallisuuteen.
Etäfanien mollaaminen ja heidän kokemuksiensa vähättely työntävät tätä faniryhmää yhä kauemmas kotimaisista sarjoista.
Paikallisfanit ovat huolestuneita urheilun kaupallistumisesta. He pitävät globaalia kannattajuutta uhkana paikallisfaniudelle ja pelkäävät tuotteistumisen johtavan tilanteeseen, jossa tosifanit katoavat katsomoista maksavien asiakkaiden tieltä.
Tämänkaltaiset uhkakuvat ovat osittain realistisia. Saksalaisten jalkapallofanien keskuudessa närää on aiheuttanut Red Bullin omistaman RB Leipzigin perustaminen. Saksan jalkapalloliigassa seurat, ja siten myös fanit, pitävät hallussaan enemmistöä seurojen äänioikeuksista. Seurat ovat siis käytännössä fanien omistuksessa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. RB Leipzigin kohdalla äänioikeus on vain seuran emoyhtiön työntekijöillä, sillä varsinainen jäsenyys on huomattavan kallis. Faneille on tarjolla kannatusjäsenten paikkoja ilman äänioikeutta. On ymmärrettävää, että RB Leipzig tuntuu lähinnä markkinointitempaukselta. Nimen alkuosa ei tarkoita seuran omistavaa energiajuomayhtiötä, vaan se on lyhenne sanasta rasenballsport, ruohopallourheilu.
Kotimaisten sarjojen ja joukkueiden tukeminen ja kannattaminen on äärimmäisen tärkeää, mutta erilaisten faniuksien arvottaminen on huono lähtökohta mahdollisten ongelmien ratkaisuun. Etäfanien mollaaminen ja heidän kokemuksiensa vähättely työntävät tätä faniryhmää yhä kauemmas kotimaisista sarjoista, ja kasvattavat eroja paikallisfaneihin.
Ulkomaisten seurojen fanittaminen voi parhaimmillaan herättää jotain lajia kohtaan kipinän, jonka myötä myös kotimaisen urheilun seuraaminen alkaa kiinnostaa. Paikallisuuden viehätys saattaa syntyä vasta sen jälkeen, kun fani on ensin kiinnostunut lajista toista kautta. Olen itse tästä elävä esimerkki.
Kaltaisteni etäfanien vähättely kasvattaa kuilua paikallisfaneihin ja tuottaa turhaa eripuraa. Aion jatkossakin kantaa ylpeydellä kannattamani ulkomaalaisen joukkueen top fan -merkkiä Facebookissa, vaikka se tekisi minusta huonomman fanin.