Instagramin kiiltokuvissa somevaikuttajan työ saattaa vaikuttaa helpolta: otetaan kuvia itsestä ja hienoista ruoka-annoksista, yövytään luksushotelleissa tai saadaan ilmaiseksi tuotteita. Ennakkoasenteiden vuoksi sometyötä ei välttämättä pidetä edes oikeana työnä.
Myös työkseen sosiaalista mediaa tekevä Ina Lähteenmaa, 25, on kokenut ennakkoluuloja työtään kohtaan etenkin muutamia vuosia sitten.
– On kysytty, että onko toi vaan valokuvien räpsimistä tai tosi helppoa työtä. Siitäkin voidaan olla montaa mieltä, ja se on varmasti vaikuttajakohtaista. Koen, että yrittäjänä maksan ihan tavalliseen tapaan verot ja muut, joten koen, että tämä on työ muiden joukossa.
Tampereen yliopiston projektitutkija Ida Roivaisen mukaan esimerkiksi lifestyle-sisältöä tekevien naisten työtä kyseenalaistetaan edelleen paljon.
– He saavat sitä perinteistä ryönää niskaansa, mitä muutkin julkisuudessa olevat naiset saavat ja saatetaan kyseenalaistaa sitä, voiko meikkivideoita tai vaatetutoriaaleja tekevät ottaa vakavasti työelämässä.
Somevaikuttajan työssä työ ja vapaa-aika sekoittuvat. Lähteenmaan on joskus hankala erottaa, mikä on hänen työ- ja mikä vapaa-ajan minäänsä. Hän myöntää, että sometyö on joiltain osin myös raskasta.
– Koen, että sometyö on joiltain osin raskasta ehkä siksi, että se on henkisesti koko ajan tässä äärellä. Se kietoutuu siihen elämäntyyliin ja itsestä jakamiseen. On tietoinen päätös jakaa henkilökohtaisia asioita itsestä, jolloin kannan vastuun myös siitä, mihin vedän rajani esimerkiksi yksityisyyden kanssa.