Patrik Oksasen kolumni: Uuden musiikin kilpailu tarvitsee muutosta – Suomen ei edes kannata osallistua Euroviisuihin

On taas se aika vuodesta.

Kyllä! Uuden musiikin kilpailu on virallisesti käynnissä, ja finalistien kilpailukappaleet on julkaistu.

Mutta valitettavasti UMK nykyisessä formaatissaan voi huonosti. Finaalissa kilpailee keskenään seitsemän artistia hyvin keskinkertaisine kappaleineen, jotka eivät oikeastaan erotu millään tavalla toisistaan. Tänä vuonna mukana ei edes ole perinteistä rockkappaletta, jolla viisulavalla on saatettu jopa menestyä.

Voiko UMK:n nykyistä loppukilpailua edes pitää finaalina? Artistit valitaan kabinetissa, eikä suuri yleisö pääse vaikuttamaan valintoihin.

Voi niitä aikoja, kun UMK oli parin kuukauden musiikin juhlaa. Mukana oli parhaimmillaan peräti 40 kilpailijaa, jotka joutuivat taistelemaan finaaliin pääsystä koe-esiintymisten ja klubikeikkojen muodossa.

Nyt UMK:ssa vaikuttaisi olevan varattuna vakiopaikat vähintään kahdelle meritoituneelle artistille. Mukana pyörii kaiken maailman benjaminpeltosia ja robinpackaleneja ainakin osin julkisuuden perässä.

Yleisradio yrittää kompensoida kilpailun heikkoa tilaa käyttämällä superlatiivisia ilmauksia joka vuosi julkaistessaan artistit. Aina ei voi olla ”kaikkien aikojen UMK”, varsinkaan kun menestys itse viisuissa on olematonta.

Ja tähän kaikkeen meidän verovarojamme tuhlataan.

MTV:n vuonna 2019 julkaisemassa jutussa kerrotaan Suomen osallistumismaksun Euroviisuihin olleen 130 000 euroa. Arvatkaa huviksenne, miten tuolloin kävi. Aivan! Viisuihin lähti – Ylen suoralla valinnalla – Daruden väsynyt renkutus, ja Suomi oli lähestulkoon viimeinen vailla toivoakaan finaalipaikasta. Vuosi 2023 ei vaikuta juuri erilaiselta.

Suomen lienee vaikea saavuttaa Ruotsin euroviisukarsintojen, Melodifestivalenin, kaltaiset mittasuhteet, mutta siihen voisi ainakin pyrkiä. Nykyisessä muodossaan UMK:n laatu ei vastaa rahallisen panostuksen määrää. Suomen kannattaisi jättää osallistumatta koko Euroviisuihin.

Voit kuunnella kolumnin täältä: