Ruokarobotti odottaa tilausta Hatanpään Salen edessä.

Ruokaa kotiin tilaavat eivät ole laiskoja, vaan hakevat helpotusta arkeen – Tutkimusjohtaja: ”Voisi ajatella, että se on fiksuuden merkki”

Ruoan kotiinkuljetusten suosio kasvaa, ja se näkyy myös katukuvassa. Taustalta löytyy niin rakenteellisia muutoksia kuin inhimillinen halu sujuvoittaa arkea.

Ohi viilettävät ruokalähetit ovat jo pitkään olleet arkipäivää, ja Tampereella katujen uusin tulokas on Pirkanmaan osuuskaupan ruokarobotti. Pyörillä kulkeva pieni robotti kuljettaa tilauksia itsenäisesti liikenteessä. Aamulehden mukaan robottien käyttö on ollut varsin vilkasta.

Palveluiden kasvava suosio herättää kysymyksiä. Ovatko ihmiset laiskistuneet, vai onko arki kenties liian kiireistä kaupassakäynnille?

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Petteri Revon mukaan selvin taustatekijä on elämän teknologisoituminen. Koronan aikana tilauspalvelut kasvoivat rytinällä, ja myös etätyöskentelyllä on ollut osuutensa. Lisäksi tilausjärjestelmän helppous houkuttelee.

– Toimittaminen onnistuu kohtalaisen halvalla ja helposti, Repo tiivistää.

Ilmiö itsessään ei ole uusi, vaan ruoan verkkokauppaa on kehitelty jo pidempään. Repo kertoo, että aikanaan tehdyissä kokeiluissa huomattiin tilaamisen tuovan arkeen tietynlaista juhlavuutta.

– Ei se tilaaminen itsessään vaan se, kun tilaus saapuu. Siinä ehkä aktualisoituu se, että on säästänyt vaivaa.

Kaupassa käyminen on itse asiassa aika iso vaiva, jos miettii, kuinka paljon sitä vuoden aikana tehdään.

Taustalla väestörakenteen muutoksia

Suosioon on Revon mukaan vaikuttanut myös yhteiskunnan laajempi rakennemuutos. Marketit ovat paisuneet suuriksi palvelukeskuksiksi ja voivat nykyisin sijaita melko kaukana kuluttajista.

Lisäksi kotitaloudet ovat aiempaa pienempiä. Jos ennen viisi ihmistä asui saman katon alla ja heidän ruokkimisekseen riitti yksi kauppareissu, nyt viisikko on jakautunut viiteen yksiöön, joissa jokainen tekee ruokaostoksensa itse.

– Kaupassa käyminen on itse asiassa aika iso vaiva, jos miettii, kuinka paljon sitä vuoden aikana tehdään, Repo pohtii.

Kaikkea ei voi kuitenkaan selittää yhteiskunnan mullistuksilla. Repo näkee kotiinkuljetukset ennen kaikkea arjen helpottamisen välineenä: aina ei vain ehdi tai jaksa.

Hän ei kuitenkaan syyttäisi suoraan nyky-yhteiskunnan kiirettä. Toisaalta hän ei myöskään kutsuisi palveluita hyödyntäviä ihmisiä laiskoiksi.

– Ajattelen, että ihmisillä voi joskus olla vähän tärkeämpääkin tekemistä. En näe, että se on laiskuuden merkki – voisi ajatella, että se on fiksuuden merkki.

Katoavatko kaupat?

Repo tiedostaa tilauspalveluiden runsaan käytön tuovan mukanaan riskejä, mutta ne eivät ole hänen mielestään vielä kovin dramaattisia.

– Aina voi käydä niin, että on joitain alueita, mitä ei palvella – ei kaupalla eikä tällaisella toimituksella.

Yhdestä asiasta Repo on kuitenkin varma: kaupat tuskin tulevat häviämään katukuvasta. Ostoksilla käyminen on rutiini, joka ei hevillä katoa. Toisaalta Repo uskoo, että kauppa tulee varmasti muuttamaan muotoaan tulevaisuudessa.

Viimeisimpänä esimerkkinä kaupan muutoksesta toimii Tampereen keskustaan avattu Sale Automaatti, joka toimii täysin itsepalvelulla.

– Aika näyttää, mikä kauppa ylipäänsä tulee olemaan. Onko se sellainen noutopiste, vai pitääkö löytyä vihannestiskit ja vastaavat?

Mitä ihmiset ajattelevat ruoan kotiinkuljetuspalveluiden suosiosta? Lue gallup täältä.