R-juna kulkee Helsingistä Tampereelle reilussa kahdessa tunnissa.

”Tämä on kyllä ihan tällainen suomalainen ilmiö” – Suositussa lähijunassa päihteidenkäyttö ja muut häiriöt korostuvat tiettynä ajankohtana

Loma-aikoina ihmisten lisääntynyt päihteidenkäyttö kulkeutuu myös lähijuniin.

Etenkin kesä ja sen tuomat lämpimät säät lisäävät Helsingin ja Tampereen välillä kulkevan R-junan matkustajakuvassa ilmenevää päihteidenkäyttöä.

– Tämä on kyllä ihan tällainen suomalainen ilmiö, kommentoi VR:n lähiliikenteen turvallisuuspäällikkö Aki Roivainen.

Roivaisen mukaan alkoholin käyttö näkyy Suomessa valitettavana ilmiönä myös julkisessa liikenteessä, eikä se muualla matkustettaessa näyttäydy samalla tavalla.

Häiriköintiä kitkemässä

Roivainen kertoo, että R-junassa häiriöitä tapahtuu pääosin Helsingin ja Keravan välillä. Tarvittaessa junan henkilökunta ja järjestyksenvalvojat voivat poistaa häiriköiviä matkustajia. Junien päätyeteisissä on hätäpuhelin, jolla matkustaja voi hätätilanteessa ottaa yhteyden junan kuljettajaan. Lisäksi junassa tapahtuvasta häiriöstä voi ilmoittaa VR:n turvakeskuksen numeroon, joka löytyy myös junan eteisestä.

– Asemavälit ovat lähiliikennealueella hyvin lyhyitä, joten apua on lähellä hätätilanteen sattuessa.

R-junat kulkevat vuositasolla noin 30 000 kertaa edestakaisin reitillään. Juna kulkee Helsingistä Riihimäelle joka arkipäivä puolen tunnin välein ja Tampereelle noin joka toinen tunti.

VR tekee Roivaisen mukaan tiivistä yhteistyötä myös poliisin kanssa. Välillä poliisin järjestää kampanjoita, joissa junissa tehdään tarkastuskierroksia häiriköiden karsimiseksi. Muuten valituksia häiriköinnistä tulee VR:lle kuukausitasolla muutamia.

– Aina jos jotain tapahtuu, niin saamme siitä asiakaspalautetta.

Roivainen toteaa, että palautteiden määrä koskien häiriötapauksia ei ole nousussa. Sen sijaan ruuhkien aiheuttama ahtaus vaunuissa on esillä oleva ilmiö.

Aina jos jotain tapahtuu, niin saamme siitä asiakaspalautetta.

VR:n turvallisuuspäällikkö Aki Roivainen
Matka R-junassa Helsingistä Tampereelle maksaa opiskelijalta 7,45 euroa.

Helpotusta tungokseen

Aamu- ja iltapäiväisin työliikenne aiheuttaa ruuhkia, mutta muutoin junissa saa matkustaa melko väljästi, luonnehtii Roivainen ja lisää, että vuosien varrella lähijunien matkustajamäärät ovat nousseet.

– Ruuhka-aikana voi tovin joutua seisomaan. Meillä on kaikilla erilainen kunto, joten joillekin se voi olla raskasta.

Lisääntyneeseen matkustajamäärään ja tungokseen on tulossa ratkaisuja tulevaisuudessa. Tällä hetkellä kalustosta on puutetta, mutta Roivaisen mukaan 20 uutta junaa aloittaa toimintansa muun muassa R-junan reitillä vuonna 2026. Uudet junat ratkaisevat esimerkiksi tilaongelmia ja tuovat lisää paikkoja matkustajien pyörille.

Turvallisuuspäällikkö Roivainen korostaa asiakaspalautteiden keräämisen tärkeyttä. Niitä kerätään esimerkiksi junissa ja nettikyselyinä.

– Myös uusien junien suunnittelun yhteyessä olemme keränneet asiakkaiden näkemyksiä.

Roivaisen mukaan palautteista ilmenee, että tämän vuoden aikana turvallisuudentunne R-junissa on hyvällä tasolla.

Mitä mieltä matkustajat ovat R-junan turvallisuudesta? Lue uutiseen liittyvä gallup tästä.