Amanda Hyvärinen on nähnyt presidentinvaalikampanjointia Tiktokissa ja Instagramissa.

Somekampanjointi koetaan merkittäväksi – ”Hauska tapa saada varsinkin nuoret kiinnostumaan vaaleista”

Vaalikampanjointi on siirtymässä vahvasti sosiaaliseen mediaan. Moreenimedian gallupissa selvitettiin ihmisten näkemyksiä somekampanjoinnista tulevien presidentinvaalien alla.

Somekampanjoinnilla koetaan olevan merkitystä perinteisen kampanjoinnin rinnalla.

– Somekampanjointi on hauska tapa saada varsinkin nuoret kiinnostumaan vaaleista, sanoo Amanda Hyvärinen.

Vaikutusta vanhempiin äänestäjiin ei nähty yhtä suurena. Heidän koetaan esimerkiksi saavan tietoa ehdokkaista enemmän muualta kuin sosiaalisesta mediasta.

– Sosiaalisella medialla voi olla vaikutusta nuorten päätöksiin, mutta vanhemmilla ihmisillä on jo muodostunut mielipide siitä, ketä kannattaa, toteaa Maria Rinne.

Maria Rinne on kohdannut vaalikampanjointia Facebookissa.
Tatu uskoo somekampanjoinnin merkitsevän paljon äänestystuloksen kannalta.

Lue gallup tästä.

Kuuntele gallup alta.

Lue lähestyvien presidentinvaalien somekampanjoinnista täältä.