Vaatteiden käyttö elinkaarensa loppuun asti voi parantaa kuluttajan hyvinvointia, selviää Vaasan yliopiston tutkimuksesta. Väitöskirjatutkija Essi Vesterisen mukaan tutkimuksessa löydettyjä positiivisia hyvinvointivaikutuksia on monia.
— Aikaa säästyy kaupoissa kiertelyltä, ja olo on rauhallisempi, kun jatkuvaa tarvetta trendien seuraamiseen ei ole.
Tutkimuksessa parantunutta hyvinvointia selitti niin ikään parantunut kehonkuva. Yhteydestä on viitteitä, vaikka aihe vaatiikin Vesterisen mukaan lisätutkimusta.
— Sen sijaan, että vertaa koko ajan itseään johonkin ideaalin, voi keskittyä tutustumaan itseensä.
Tutkimuksessa käsiteltiin 140:tä blogipostausta ostolakkoa pitäneiltä bloggaajilta sekä 661 kuluttajan kyselyvastauksia.
Sosiaaliset normit tukevat kulutusta
Vaatteiden ylikulutus liittyy Vesterisen mukaan enemmän yhteiskunnan luomiin sosiaalisiin tarpeisiin. Kulutuksen vähentämistä perustellaan usein ulkoisilla tekijöillä, mutta tuore tutkimus antaa mahdollisuuden myös uusille keinoille.
Miksi vaatteita kulutetaan liikaa?
- Muotitrendit menevät nopeasti ohi.
- Vaatteiden käyttökerrat jäävät vähäisiksi.
- Verkkokaupat markkinoivat tuotteitaan ainutlaatuisina tarjouksina, jolloin eksklusiivisuuden kuva saa kuluttajan toimimaan nopeasti.
- Kuluttaja ei usein pysähdy miettimään ostotarvettaan vaan toimii impulsiivisesti.
— Vallalla oleva diskurssi on se, että kuluttamista pitäisi vähentää, koska se on hyväksi muille. Kuluttamisen vähentäminen voi kuitenkin olla hyväksi myös itselle.
Vesterinen muistuttaa, että koko vastuu ei voi olla kuluttajalla. Lainsäädännön työkaluja, kuten vero-ohjausta, olisi mahdollista käyttää. Tärkeää olisi saada kuluttajat kyseenalaistamaan nykyistä kulutuskulttuuria, mikä voisi olla mahdollista nostamalla henkilökohtaisia hyvinvointivaikutuksia esiin.
— Ympäristön kannalta ei ole merkitystä, mikä motivaatio suotuisalla käytöksellä on.