Uutismedia verkossa 2024 -maaraportin mukaan Tiktokin suosio uutisten lukualustana on kasvanut Suomessa etenkin nuorten keskuudessa. Raportin mukaan 26 prosenttia 18–24-vuotiaista käyttää Tiktokia uutisten lukemiseen, jakamiseen ja niistä keskustelemiseen. Raportti on osa laajaa Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimusta.
Yleinen huoli Tiktokin suosion kasvussa liittyy väärän tiedon leviämiseen. Reuters-instituutin raportin mukaan 30 prosenttia Tiktokin käyttäjistä pitää alustalta saadun tiedon luotettavuuden arviointia vähintäänkin jokseenkin vaikeana.
Reuters-instituutin Suomen maaraportin toteutuksesta vastannut yliopistotutkija Esa Reunanen ei ole tuloksista erityisen huolissaan, mutta näkee kehityksessä myös huolenaiheen.
– Jos esimerkiksi Tiktok on käyttäjänsä ainoa väylä uutisten lukemiseen, ymmärrys maailman tapahtumista saattaa jäädä hyvin sirpaleiseksi ja ohueksi.
Reunasen mukaan Tiktokin kaltaisten sovellusten suosion kasvu ja kulutustapojen muuttuminen vaikeuttavat yhteisen todellisuuden ylläpitämistä. Toisaalta muutos tuntuu usein uhkaavalta, kunnes siihen mukaudutaan.
– Mediamaailmassa on yleinen kaava, että aina uutta asiaa pidetään suurena toivona tai suurena huolenaiheena. Sitten kun siihen totutaan, sekä huolet että toiveet osoittautuvat yleensä liioitelluiksi.
Uutismedia verkossa 2024
- Reuters-instituutin Digital News Reportin Suomen maaraportti julkaistiin otsikolla “Uutismedia verkossa 2024”. Raportti tarkastelee verkkouutisten kulutustottumuksia.
- Raportin mukaan lähes joka kolmas 18–24-vuotiaista pitää sosiaalista mediaa pääasiallisena uutislähteenään.
- Erityisesti Tiktokin suosio uutislähteenä kasvoi nuorten keskuudessa. 26 prosenttia 18–24-vuotiaista lukee uutisia Tiktokista.
- Tiktokin käyttäjistä 30 prosenttia piti siellä olevan tiedon luotettavuuden arviointia vähintään jokseenkin vaikeana.
Uutismediat samalla viivalla sisällöntuottajien kanssa
Raportin mukaan lähes joka kolmas 18–24-vuotiaista pitää sosiaalista mediaa pääasiallisena uutislähteenään. Sosiaalisessa mediassa uutisjutut sulautuvat muiden sovellusten käyttäjien julkaisemien sisältöjen sekaan. Lukijoiden huomiosta kilpaillaan siis entistä isomman joukon kesken.
– Se iso muutos on nyt siinä, että perinteiset mediat eivät enää hallitse julkista tilaa samalla tavalla kuin aikaisemmin.
Reunasen mielestä tämä voi kirittää perinteisiä medioita. Yksittäinen sisällöntuottaja saattaa julkaista laadukkaitakin juttuja samoista aiheista kuin uutismediatkin.
– Yksittäinen sisällöntuottaja voi parhaimmillaan toimia uutismedialle ikään kuin sparraajana.