Ratikka on suosittu kulkuväline Tampereella.

Tampereen ratikka lunastaa odotuksia

Ratikka on helpottanut erilaisten ihmisryhmien liikkumista Tampereella. Matkustajamäärät ovat kasvaneet, ja kyselyissä saatu palaute on ollut positiivista. Kritiikkiä on annettu esimerkiksi kanssamatkustajien käytöksestä.

Tampereen Ratikka tiedottaa saavuttaneensa tavoitteitaan. Vuonna 2016 ennustettiin esimerkiksi päivittäistä matkustajamäärää vuodelle 2025, mikä on jo lähellä toteutua. Ratikan vaikutuksia selvitettiin seurantatutkimuksella.

Ramboll Finland Oy:n suunnittelija Suvi Tammilehdon seurantatutkimuksena toteutetussa opinnäytetyössä selviää, että matkustajamäärien lisäksi ratikka on parantanut joukkoliikenteen esteettömyyttä sekä lasten ja nuorten turvallisuuden tunnetta.

– Lapsista selkeä ja helppokäyttöinen kulkumuoto tuntuu turvalliselta. Ratikka pysähtyy jokaisella pysäkillä, ja reitit ovat selkeitä. Lisäksi ratikka kulkee autoa tasaisemmin, Tammilehto pohtii.

FAKTA

Ratikan koetaan helpottaneen liikkumista

  • Vuonna 2016 arvioitiin, että vuonna 2025 ratikan päivittäinen matkustajamäärä olisi 55 000. Vuonna 2023 tästä luvusta oltiin vain 4500 matkustajan päässä.
  • Erityisryhmille suunnatun kyselyn vastaajista 73 % koki, että ratikka on edesauttanut itsenäistä liikkumista.
  • Koululaisille ja heidän huoltajilleen suunnatussa kyselyssä 68 % koki ratikan helpottaneen lasten ja nuorten liikkumista Tampereella.
  • Selvitys on tehty osittain opinnäytetyönä. Tutkimuksen teki Ramboll Oy Tampereen Raitiotie Oy:n toimeksiannosta.

Kehitettävääkin löytyy 

Eniten kritiikkiä on annettu kanssamatkustajien käytöksestä, selviää kyselystä. Ruuhkissa ongelmat korostuvat, kun matkustajat seisovat ovien edessä. Tammilehto kertoo, että kyselyissä on toivottu henkilökunnan puuttuvan aktiivisemmin järjestyshäiriöihin. Esimerkiksi järjestyksenvalvojat ja kuljettajan kuulutukset voisivat muistuttaa matkustajia huomioonottavasta käytöksestä.

Esteettömyydessä on yhä kehitettävää. Tammilehto kertoo, että esimerkiksi kuulutukset voisivat kertoa näkövammaisille, minkä linjan ratikka pysäkille on saapumassa. Erilaisten matkustajien tarpeet voivat kuitenkin olla ristiriidassa keskenään. Tammilehto nostaa esimerkiksi näkövammaiset, joiden liikkumista helpottaisivat erilaiset tunnusteltavat tasot. Toisaalta liikuntarajoitteisten matkustamista tämä voisi hankaloittaa.