Somessa, erityisesti Tiktokissa, on kulovalkean tavoin levinnyt ragebait -ilmiö, jossa sisällöntuottajat tuottavat vihaa viljelevää sisältöä näkyvyyden saamiseksi.
Vihasisältö itsessään ei ole kuitenkaan somessa uusi ilmiö. Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Esko Niemisen mukaan rage-baiting eroaa esimerkiksi edeltäjästään trollauksesta niin, että siinä ei suoraan haeta reaktioita muilta käyttäjiltä.
– Rage-baiting on passiivisempaa. Kun ragebait -sisältö lähtee leviämään, ihmiset itse tarttuvat siihen syöttiin, mistä se nimikin sitten tulee. Eli ne reaktiot tulevat vähän niin kuin itsestään, Nieminen selventää.
Nieminen arvelee erityisesti lyhyiden videoiden yleistymisen somessa syyksi ragebait -sisällön yleistymiselle. Myös eri somealustojen rakenne on ihanteellinen vastaavanlaisen sisällön leviämiselle.
Rage-baitingilla voi olla useita haittavaikutuksia.
– Vihaa herättävä sisältö ei ainakaan lisää somen hyvää tai keskustelevaa puolta. Se yksipuolistaa hyvin paljon sisältöjä somessa, jos aina pyritään kettuilulla herättämään reaktioita.
Kuuntele Esko Niemisen haastattelu alta. Haastattelusta on saatavilla myös tekstiversio.