Somevaikuttajat ovat ryhtyneet tekemään de-influencing-sisältöä, jossa he kannustavat ostamaan vähemmän ja antavat vaihtoehtoja tuotteista, joita on tuotettu lähellä tai eettisemmin. Osa vaikuttajista rohkaisee kuluttajia ostolakkoon.
– Me elämme sellaista aikaa, missä ihmiset ovat tietoisia ympäristön ongelmista ja siitä, että resurssit ovat rajallisia, eikä voida loputtomiin kuluttaa ja tuhota maapalloa, kertoo Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Ida Roivainen.
Viraalit, eli suuren yleisön tavoittaneet trendit, saattavat johtaa massaboikotteihin. Toisaalta alustojen algoritmit saattavat vaikuttaa siihen, että de-influencing-sisältöä näkevät vain ihmiset, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita vastuullisesta kuluttamisesta. Se ei välttämättä myöskään tavoita ihmisiä, jotka eivät käytä somea.
Kuuntele Ida Roivaisen haastattelu alta. Haastattelusta saatavilla myös tekstiversio.

