Matti Koistinen avaa yhteiskäyttöauton kortilla, joka pyyhkäistään tuulilasin lukijalaitteeseen.

Yhteiskäyttöautoilu jakaa mielipiteitä – Kätevä vaihtoehto harvoin autoileville, mutta vastuu ja saatavuus mietityttävät

Lähes puolet Moreenimedian kyselyyn vastanneista kertoo olevansa kiinnostuneita kokeilemaan yhteiskäyttöautoa. Liikkumismuoto sopii lähinnä autoa harvoin tarvitseville kaupunkilaisille.

Yhteiskäyttöautoissa houkuttelevat edullisuus ja mahdollisuus käyttää autoa niin harvoin kuin haluaa. Tämä selviää Moreenimedian kyselystä, johon vastanneista lähes puolet ilmoitti olevansa kiinnostuneita kokeilemaan yhteiskäyttöautoa. Vastanneista vain alle 10 prosentilla oli aiempaa kokemusta niistä.

Monet heistä, jotka eivät olleet kiinnostuneita, pitivät tapaa omiin tarpeisiinsa sopimattomana. Huolta monien vastaajien mietinnöissä aiheuttivat autojen saatavuus, siisteys ja vastuu niiden kunnosta.

Yhteiskäyttöauto on esimerkiksi yrityksen tai taloyhtiön omistama auto, jonka voi ottaa käyttöönsä maksua vastaan. Tavallisesta autonvuokrauksesta sen erottavat itsepalvelu ja maksutapa. Rekisteröitynyt käyttäjä voi ottaa auton käyttöönsä kaupungilta tai taloyhtiön pihasta milloin tahansa. Palvelusta maksetaan usein kuukausimaksu ja esimerkiksi minuuttiperusteinen käyttömaksu.

– Ne ovat puolivälin vaihtoehto oman auton ja perinteisen autonvuokraamisen väliltä, kuvailee autoilijapalveluiden johtava asiantuntija Otto Lahti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Lahden mukaan yhteiskäyttöauto on kätevä erityisesti kaupunkilaisille, joiden ensisijainen liikkumisväline on muu kuin auto. Haja-asutusalueilla asuville ja autolla päivittäin kulkeville palvelu ei välttämättä sovi.

Käytän nykyään keskustassa asuessa pelkästään yhteiskäyttöautoja. Todella hyvä ja edullinen ratkaisu harvoin autoilevalle.

Nainen, 25–34 vuotta

Kun se ei ole oma, siitä ei kanna samalla tavalla huolta ja vastuuta. Auto on tilana yksityinen, jos joku toinen toimii eri tavalla kuin itse, se ärsyttää.

Nainen 35–44 vuotta

Osa kertoi liikkumistavan ekologisuuden kiinnostavan. Liikenne- ja viestintäministeriön virastojen mukaan erityisesti ajon jälkeen lähtöpaikkaan palautettavat autot vähentävät päästöjä, mutta yhteisautojen ympäristövaikutuksia on monimutkaisuutensa vuoksi vaikeaa arvioida.

Auton kunto tarkistettava

Tampereen Kalevassa asuva Matti Koistinen käyttää taloyhtiönsä yhteisautoa muutamia kertoja kuussa. Enimmäkseen hänen perheessään liikutaan polkupyörillä. Hän kertoo, että auton saa yleensä hyvin käyttöön, mutta elämää joutuu hieman rytmittämään auton saatavuuden mukaan.

– Käytän sitä kohtalaisen säännöllisesti, syksyisin oikeastaan kaikkein eniten. Käytän sitä sieniretkiin ja muuhun vastaavaan, Koistinen sanoo.

Fakta

Kysely kiinnostuksesta yhteiskäyttöautoja kohtaan

  • Kysely jaettiin Facebook-ryhmiin Puskarario Tampere ja Tampere.
  • Siihen vastasi 94 henkilöä.
  • Vastaajista naisia oli 69 prosenttia, miehiä 28 prosenttia ja muita 3 prosenttia.
  • Lähes puolet vastaajista oli kiinnostunut kokeilemaan yhteiskäyttöautoa. Naiset olivat hieman kiinnostuneempia kuin miehet.
  • Yhteiskäyttöautoa oli kokeillut alle 10 prosenttia.

Kyselyn vastaajia mietitytti esimerkiksi vuokraajan vastuu tilanteessa, jossa autossa huomattaisiin olevan vikaa ja sen aiheuttaneesta henkilöstä olisi epäselvyyttä. Alan yritysten 24Rentin Matti Hänninen ja Hertz Car Sharingin Jaakko Haikonen kertovat molemmat, että asiakkaita kehotetaan tarkastamaan auton kunto jo ennen ajoa.

Yrityksistä kerrotaan, että korona on nostanut yhteiskäyttöautojen suosiota ihmisten alettua vältellä julkisia kulkuvälineitä. Hännisen mukaan erityisesti riskiryhmät ovat löytäneet palvelun pariin. Heinonen sanoo, että kasvanut suosio näkyi edelleen lomakauden aikana.

Traficomin Otto Lahden mukaan yhteisautoilu ei ole uusi ilmiö, mutta digitaalisuuden myötä se on lähtenyt uuteen nousuun. Hän ennustaa, että vastedes nähdään yhä enemmän digitaalisuuteen perustuvia autopalveluja, joilla ei ole kiinteää toimipistettä.