Itsepalvelukassa ei korvaa ihmistä gallupvastaajien silmissä – “Olenkohan liian vanhoillinen?”

Luotetaanko itsepalvelukassan kätevyyteen vai kaivataanko lähimarketissa yhä ihmiskohtaamisia? Moreenimedia kysyi, mitä mieltä Tampereella ollaan kaupan alan automatisaatiosta.

Gallupissa tiedusteltiin Kauppakeskus Ratinassa asioivilta ihmisiltä, mitä he ajattelevat kauppojen itsepalvelusta ja sen tulevaisuudesta. Kysymyksiin vastasivat Kati Sundström, Sari Lehtonen ja Pekka Norri.

Itsepalvelukassalle vastaajat suuntaavat lähinnä silloin, kun ostokset ovat pienet. Omatoiminen asiointi nähdään mieluisana vaihtoehtona tavallisen kassan rinnalla.

– Kun ostan perheelleni koko viikon ostokset, menen mieluummin tavalliselle kassalle. Ehdin sitten pakkaamaan paremmin, Lehtonen kertoo.

Kukaan kysymyksiin vastanneista ei toivo asiakaspalvelijoiden katoavan kaupoista täysin.

Sundström uskoo, että elämme nyt jonkinlaista välivaihetta. Kaupoissa on toki myyjiä, mutta he eivät välttämättä tunne tuotevalikoimaa kovin hyvin.

Itsepalvelun määrä voisi kasvaa, mutta sillä ei toivota olevan kauppojen henkilöstöä vähentäviä vaikutuksia.

– Olenkohan liian vanhoillinen? Tykkään kyllä siitä, että on ihminen paikalla, Lehtonen pohtii.

Kati Sundström
Sari Lehtonen
Pekka Norri

Kuuntele gallup alta. Voit myös lukea gallupin tästä.

 

Mihin suuntaan kauppojen itsepalvelu kehittyy tulevaisuudessa? Lue puheenaiheuutinen aiheesta tästä.