Jokaisella poliitikolla on henkilöbrändi. Sosiaalisessa mediassa henkilöbrändin toivotaan usein realisoituvan lisättynä mediatilana, äänimäärinä tai uusina seuraajina.
– Kyse on niin sanotusta myytävästä persoonasta tai julkisesta minästä, poliittisen viestinnän tutkija Elisa Kannasto avaa.
Kannasto on juuri saanut Vaasan yliopistossa valmiiksi väitöskirjansa, jossa hän tutkii poliittisten henkilöbrändien rakentumista Facebookissa. Hänen tutkimuksensa mukaan sosiaalisessa mediassa henkilöbrändejä muovaa poliitikon itsensä lisäksi myös tämän saavuttama yleisö.
– Näkemys tutkimuksessani on nimenomaan se, että kyseessä on kaksitahoinen toimijamalli. Perinteisesti brändeistä puhuttaessa on keskitytty siihen, mitä yksi toimija siellä tekee, mutta poliitikkojen kohdalla keskustelu on valtavan laajaa, Kannasto kertoo.
Sosiaalisen median toimintalogiikka ja algoritmit levittävät poliittista valtaa niin laajalle kuin keskustelu viriää. Sosiaalisessa mediassa poliitikko ei voi hallita koko keskustelua, ja kansalaiset voivat Kannaston mukaan itse viedä puheenaiheen tahtomaansa suuntaan.
Kuuntele keskustelu kokonaisuudessaan alta. Voit myös lukea keskustelun tekstiversiona tästä.