Risteilylaivojen ja lähimatkailun suosio kasvoi koronapandemian aikana, ja se on säilynyt myös pahimman tartuntatilanteen jälkeen. Nyt risteilijöiden uusi haaste on yleinen hintojen nousu.
Risteilyillä suosituimpia sesonkeja ovat koulujen loma-ajat sekä viikonloput ympäri vuoden. Tallink Siljan viestintäjohtajan Marika Nöjdin mukaan myös marraskuun arkipäivinä risteilijöitä käy laidasta laitaan. Matkustajatyypit vaihtelevat paljon laivan ja reitin mukaan. Esimerkiksi Tallinnaan ja sieltä Helsinkiin matkustaa paljon työmatkailijoita, kun taas yön yli risteilyillä on enemmän eläkeläisiä ja lapsiperheitä. Pikkujoulukaudella tyypillisiä ovat erilaiset yritysryhmät.
Kulutus on säilynyt ennallaan
Viking Linen tiedotuspäällikön Christa Grönlundin mukaan lähimatkailun suosio on hintojen noususta huolimatta kasvussa ja Viking Linella kävi vuoden 2023 kesällä ennätyksellisiä määriä matkustajia. Grönlund kertoo, että hintojen nousu ei juuri ole vaikuttanut kulutukseen.
– Matkustajien kulutuskäyttäytyminen ei ole juurikaan rahallisesti muuttunut. Nyt satsataan aiempaa enemmän muun muassa vastuullisuuteen ja alkoholittomiin.
Kun yleiset kulut nousevat, se näkyy niin lippujen kuin ravintoloidenkin hinnoissa.
Risteilylaivoilla on yleensä useita erilaisia ravintoloita sekä viihdemahdollisuuksia, kuten saunatiloja sekä yökerhoja. Perinteinen risteilijän ostoskohde on tax free -myymälä, jossa tuotteiden hinnoista vähennetään arvonlisävero.
Marika Nöjdin mukaan hinnat seuraavat normaalia hintakehitystä myös Tallink Siljalla.
– Kun yleiset kulut nousevat, se näkyy niin lippujen kuin ravintoloidenkin hinnoissa.
Inflaation vaikutusta matkustajien kulutuskäytökseen ei kuitenkaan tutkita tarkasti. Nöjd myös huomauttaa, että laivoilla tietyt tuotteet ovat aina halvempia kuin maissa.
Kuuntele ja lue myös itse matkustajien kommentteja risteilyistä täältä.