Tampereen alueella on noin 8 000 elohopealla toimivaa katuvaloa.

Tampere hukkaa satojatuhansia euroja vuodessa – ledien määrä katuvaloissa kasvaa hitaasti

Katuvaloissa käytetään edelleen elohopealamppuja. Ne tuhlaavat energian lisäksi kaupunkilaisten verorahoja.

Tampereen katuvaloissa käytetään runsaasti vanhentuneita ja energiasyöppöjä elohopealamppuja. Katuvaloista viidennes toimii elohopealampuilla, joiden myynti kiellettiin vuonna 2015 EU:n energiatehokkuusdirektiivillä. Direktiivin tarkoitus oli vähentää energiankulutusta sekä ympäristökuormitusta.

FAKTA

Katuvalot

  • Tampereella katuvaloverkkoon koostuu noin 41 000 valaisimesta
  • Valot paloivat vuonna 2016 yhteensä 3486 tuntia.
  • Katuvalot kuluttivat energiaa vuonna 2016 yhteensä 16849 megawattituntia.
  • Katuvaloista ledejä on 10 prosenttia, elohopealamppuja 20 prosenttia, suurpainenatrium 60 prosenttia ja muita 10 prosenttia

Tampereen kaupunki osti ennen direktiivin voimaantuloa varastoon 60 000 elohopealamppua. Kaupungin suunnitelma on ollut vaihtaa elohopealampuilla toimivat katuvalot uutta tekniikkaa sisältäviin valaisimiin asteittain kymmenen vuoden aikana. Koko katuvaloverkkoa ei lähdetty uusimaan kerralla.

Elohopean yhdisteet ovat erittäin myrkyllisiä. Lisäksi elohopealamppujen energiatehokkuus on huono: Uuden sukupolven led-valot kuluttavat energiaa viisi kertaa vähemmän kuin elohopealamput.

Tällä hetkellä elohopealamppuja vaativia valaisimia on kaupungin alueella noin 8 000. Se on 20 prosenttia koko valaisinkannasta.

– Elohopealampulla toimivia valaisimia vaihdetaan uusiin ledeihin asteittain 2 000–3 000 valaisimen vuositahtia. Kaikki uudet valaisimet ovat ledejä. Vuonna 2020 elohopealamppuvalaisimia ei pitäisi enää olla, Smart Tampereen projektipäällikkö Mika Heikkilä lupaa.

Kaikista Tampereella käytetyistä lampuista suurin osa on suurpainenatriumlamppuja. Niiden energiankulutus elohopealamppuun verrattuna on noin puolet. Vain noin kymmenen prosenttia kaupungin lampuista on kaikista energiatehokkaimpia ledejä. Ledin hankintahinta on korkein, mutta se kapuaa elinkaarikustannuksissa parhaimmaksi vaihtoehdoksi.

Motivan asiantuntija Päivi Suur-Uski kertoo suurpainenatriumin olevan vanhentunutta tekniikkaa. Lediin siirtymisessä on myös muita syitä kuin raha.

– Ledeissä on parempi ohjattavuus. Suurpainenatriumlamppujen tehoa ei voida säätää pienemmälle toisin kuin ledien. Ledistä on tullut muutamassa vuodessa sellainen vaihtoehto, että muiden tekniikoiden käyttö ei ole järkevää.

Massiiviset säästöt vaihtamalla

Moni muu kaupunki on tehnyt rohkeita investointeja energiatehokkaisiin katuvaloihin. Esimerkiksi Turku ei hankkinut isoja elohopealamppuvarastoja, vaan aloitti rivakasti katuvalojen uusimisen: Käyttökunnossa olleet vanhan tekniikan valot vaihdettiin uusiin energiatehokkaampiin valaisimiin, esimerkiksi led-valoihin. Käytännössä kaikki elohopealamput saivat lähteä. Uudet energiapihit lamput tuovat Turulle vuosittain arviolta 300 000 euron säästöt.

Tampereen katuvalot palavat vuodessa keskimäärin 3 500 tuntia.

Turun kiinteistölaitoksen käyttöpäällikkö Olli Tirroniemi kertoo kaupungin hyödyntäneen valaistuksen uusimisessa Esco-hanketta. Siinä hankkeen tilaaja maksaa investoinnit takaisin säästetyn energian tuomilla voitoilla. Turun Energia arvioi julkaisussaan, että pelkästään asennetuilla ledeillä säästetään sähköä melkein 700 kerrostalokaksion vuosikulutuksen verran.

Muistakin isoista kaupungeista löytyy hyviä esimerkkejä onnistuneista hankinnoista. Jyväskylä uusi valaistuksensa ja säästi projektin toteuttaneen yhtiön mukaan 40 prosenttia ulkovalaistukseen käytetystä energiasta. Syntyneet säästöt kattoivat investoinnin seitsemässä vuodessa.

Motivan Päivi Suur-Uski toteaa, että Tampereen kokoisessa kaupungissa katuvalojen energiantehokkuudella pystyttäisiin säästämään satojatuhansia euroja.

– Tampere on odottanut kymmenen vuotta tekniikan kehitystä. Siltä ajalta on hukattu kymmenen vuoden säästöt verrattuna esimerkiksi Turkuun, joka teki muutokset nopealla aikataululla.

Puuttuuko kaupungilta kunnianhimo energiankulutuksen vähentämisen suhteen? Lue lisää täältä!