Yli miljoona suomalaista ostaa luomutuotteita viikoittain. Asia selviää Pro Luomu -yhdistyksen tekemästä arviosta, joka perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin tietoihin.
Luomun markkinaosuus on tällä hetkellä 2,1 prosenttia. Osuus on kasvanut prosentin kymmenesosalla edelliseen selvitykseen verrattuna.
Pro Luomun toiminnanjohtajan Marja-Riitta Kottilan mukaan markkinaosuutta kiinnostavampaa on kuitenkin yksittäisten elintarvikeryhmien kasvu. Esimerkiksi kananmunissa luomun osuus on 15 prosenttia kaikista myydyistä munista.
– Luomun suosion kasvu liittyy yleiseen kuluttajatrendiin. Ihmiset ovat kiinnostuneet elintarvikkeiden vastuullisuudesta ja puhtaudesta, Kottila kertoo.
Kasvuun ovat vaikuttaneet myös uutuustuotteet, jotka laajentavat luomutuotteiden valikoimaa. Eniten on lisääntynyt luomumehun ja -kahvin sekä lastenruokien myynti.
Myös luomulihan kysyntä on kasvanut. Lue Moreenimedian artikkeli Tolvilan kartanon lammastilalta.