Tärkein syy luomutuotteiden valintaan on se, että niissä ei ole torjunta-aineita tai antibiotteja. Tulos ilmenee Pro Luomun tutkimusyhtiö Kantar TNS:llä teettämästä kyselystä. Siihen vastasi 1 004 kuluttajaa, jotka ovat iältään 18–68-vuotiaita. Kuva: Milka Rissanen

Viidennes suomalaista kuluttaa luomua säännöllisesti – ”Ihmiset ovat kiinnostuneet vastuullisuudesta”

Yhä useampi kuluttaja valitsee luomutuotteen. Myynti kasvoi eniten mehuissa ja kahvissa.

Yli miljoona suomalaista ostaa luomutuotteita viikoittain. Asia selviää Pro Luomu -yhdistyksen tekemästä arviosta, joka perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin tietoihin.

Luomun markkinaosuus on tällä hetkellä 2,1 prosenttia. Osuus on kasvanut prosentin kymmenesosalla edelliseen selvitykseen verrattuna.

Pro Luomun toiminnanjohtajan Marja-Riitta Kottilan mukaan markkinaosuutta kiinnostavampaa on kuitenkin yksittäisten elintarvikeryhmien kasvu. Esimerkiksi kananmunissa luomun osuus on 15 prosenttia kaikista myydyistä munista.

– Luomun suosion kasvu liittyy yleiseen kuluttajatrendiin. Ihmiset ovat kiinnostuneet elintarvikkeiden vastuullisuudesta ja puhtaudesta, Kottila kertoo.

Kasvuun ovat vaikuttaneet myös uutuustuotteet, jotka laajentavat luomutuotteiden valikoimaa. Eniten on lisääntynyt luomumehun ja -kahvin sekä lastenruokien myynti.

Myös luomulihan kysyntä on kasvanut. Lue Moreenimedian artikkeli Tolvilan kartanon lammastilalta.