Alennuspäivä Black Friday on varsinkin elektroniikkakauppojen suurin yksittäinen myyntipäivä (Gigantin lehdistötiedote).

Black Friday saa aiempaa useamman suomalaisen shoppailemaan – halpaa elektroniikkaa jonotetaan netissä ja kivijalkakaupoissa

Kilometrien jonoja ja alennushysteriaa Yhdysvalloissa aiheuttava shoppailupäivä on tullut Suomeen jäädäkseen. Kiitospäivän jälkeinen perjantai polkaisee joulumyynnin käyntiin myös meillä.

FAKTA

Alepäiviä maailmalta

  • Black Fridayta vietetään marraskuun viimeisenä perjantaina.
  • Alennuspäivän nimi juontaa juurensa 60-luvulle. Silloin Philadelphian poliisi valitti vuosittain kiitospäivän jälkeisen perjantain liikenneruuhkista ja onnettomuuksista.
  • Black Fridayn lisäksi Suomessa on alkanut näkyä myös Kiinasta maailmalle levinnyt alennuspäivä Singles’ day. Sitä vietetään vuosittain 11. marraskuuta.

Kaksi vuotta sitten Suomeen rantautunutta Black Fridayta vietetään ensi perjantaina. Parissa vuodessa päivä on kasvanut varsinkin elektroniikkaa ja kodinkoneita myyvien kauppojen suurimmaksi yksittäiseksi myyntipäiväksi.

­– Kuluttajat ovat vuosi vuodelta tietoisempia tapahtumasta, ja suomalaiset ovat päivästä selkeästi innoissaan, kertoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Gigantin viimevuotisen kuluttajakyselyn mukaan 70 prosenttia vastanneista oli kuullut Black Fridaysta. Eniten ostoksia alepäivänä tekivät 18–34-vuotiaat, ja yli puolet hankinnoista tehtiin nettikaupassa.

Kiitospäivän puuttuminen ei vähennä suosiota

Yhdysvalloissa alennuspäivää vietetään aina kiitospäivän jälkeisenä perjantaina. Juhlapyhän puuttuminen suomalaisesta kulttuurista ei ole kuitenkaan haitannut ilmiön suosiota Suomessa.

­­­­­– Ei Suomessa ajatella sitä, mistä tapahtuma on lähtöisin. Kovalla markkinoinnilla siitä on saatu toimiva joulumyynnin aloittaja, elektroniikkaliike Powerin markkinointipäällikkö Perttu Partanen sanoo.

Tänä vuonna Black Friday on kasvanut jo niin suureksi, että esimerkiksi Hämeenkadun liikkeistä suurin osa on mukana. Kodinkoneiden ja elektroniikan lisäksi menekkiä on alennetuilla vaatteilla ja kengillä.

Vaikka alennuspäivän kävijämäärät kasvavat joka vuosi, Yhdysvaltojen mittoihin yltävästä alennushysteriasta ei vielä voi Suomessa puhua.

– Suomalaiset ovat ehkä luonteeltaan vähän erilaisia kuin jenkit. Kyllä täälläkin ollaan kiinnostuneita, mutta mitään käsikahakoita ei ainakaan meidän myymälöissä ole nähty, Korpela sanoo.