Sakari Hällforsin kommentti: Tesla on automaailman Apple

Tesla on onnistunut brändäämään itsensä ja kilpailijoidensa välille näkyvän eron. Sähköauto konseptina yhdistetään melkein yksinoikeudella Teslaan.

Teslan onnistunut markkinointi tuo mieleen teknologiajätti Applen, jonka brändi on maailman arvokkain, 170 miljardin Yhdysvaltain dollarin arvoinen.

Muitakin yhtäläisyyksiä löytyy.

Tesla on edelläkävijä ja uranuurtaja alallaan. Maailman pelastajaksi tituleerattu Teslan toimitusjohtaja Elon Musk esittää kunnianhimoisia ideoitaan aivan kuten Applen Steve Jobs teki aikanaan.

Applen maine on kuitenkin jo pitkään ollut ristiriitainen. IPhonet ja Macit ovat laadukkaita, mutta brändäyksen myötä kuluttajille tunnutaan myytävän enemmän ideoita kun itse tuotteita.

Toivon mukaan Tesla ei tee samoin. Sen on mahdollista rahastaa ilmastonmuutoksen varjolla ja täten heikentää sähköautojen mainetta ja kokonaismyyntiä.

Sen on myös mahdollista näyttää muille esimerkkiä ja jatkaa tarkoitusperilleen uskollista työtä ympäristökatastrofin välttämiseksi.

 

Sähköautoja ei ole Suomessa nimeksikään verrattuna Norjaan ja Ruotsiin. Lue lisää täältä.