Energiayhtiö Gasumin tiedotteen mukaan Suomessa otettiin vuonna 2018 käyttöön 2 439 kaasulla toimivaa henkilöautoa, joista 1 161 otettiin käyttöön ensikertaa.
Kaasuautojen kasvavaan suosioon voi vaikuttaa moni seikka. Yleensä autoileva ihminen vaihtaa menopelinsä kaasulla toimivaan rahan säästämisen ja pienempien hiilidioksidipäästöjen takia. Biokaasulla toimiva auto voi tuottaa jopa 90 prosenttia vähemmän päästöjä kuin polttonesteellä kulkeva.
Kaasuauton voi hankkia uutena, mutta myös polttonesteellä toimiva auto on mahdollista muuntaa kaasulla kulkevaksi. Muunnostyön hinta vaihtelee autosta riippuen.
Polttonesteestä kaasuun
Rami Puhakka muuntaa polttonesteellä toimivia autoja kaasuautoiksi hallissaan, joka sijaitsee Tampereen Hervannassa. Puhakka kertoo muuntaneensa viime vuonna noin 30 autoa.
Muutostyön hinta vaihtelee autosta riippuen. Tällä hetkellä Puhakan hallilla on työn alla Mitsubishi, jonka näkyvin muutos on takakonttiin asennetut kolme kaasupulloa. Auto tarvitsee käynnistykseen bensiiniä, mutta vaihto kaasuun tapahtuu automaattisesti ajon aikana. Kaasuventtiilin aukeamisesta kuuluu pieni pihahdus, mutta matkustaja ei huomaa polttoaineen vaihtumista muilla tavoin.
– Kuljettaja pystyy valitsemaan kaasun ja polttonesteen väliltä, mutta pelkkä kaasulla ajokin on mahdollista, Puhakka kertoo.