Digipedagogiikan asiantuntija Matleena Laakso painottaa vuorovaikutuksen tärkeyttä verkko-opetuksessa.

Opettaja voi vaikuttaa siihen, miten opiskelija kokee etäopinnot – “Ota kahvikuppi käteen ja tule juttelemaan niitä näitä”

Digipedagogiikan asiantuntijan Matleena Laakson mukaan digitaalisessa oppimisympäristössä on tärkeää tietoisesti suunnitella itse opetuksen lisäksi myös verkkotapaamisen vuorovaikutus.

Pandemia-aika heitti opiskelijat varoituksetta opiskelemaan digitaaliseen oppimisympäristöön. Monet kokevat etäopiskelun uuvuttavana ja epämotivoivana.

Digipedagogiikan asiantuntija Matleena Laakso toteaa, että kevät oli totuttelua digiympäristöön niin opiskelijoilla kuin opettajillakin, mutta syksyllä opetukselta odotetaan jo laatua.

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus toteutti arvioinnin, jossa selvitettiin poikkeusolojen vaikutuksia tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen oppimisen edellytyksiin koulutusjärjestelmän eri osissa. Itseohjautuvuuden taitojen puute tunnistettiin haasteeksi erityisesti korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa.

– Lähtökohta on, että oppija on sillä tasolla, millä hän on. On opettajan tehtävä vastata opiskelijan tarpeeseen sekä kannustaa häntä kohti itseohjautuvuutta.

Pandemia-aika on osaltaan edistänyt tulevaisuuden oppimisympäristöjen kehittymistä joustavemmiksi ja yhdenvertaisemmiksi, kun digiympäristöjen epäkohtiin on alettu kiinnittää enemmän huomiota.

– Kurssit eivät voi alkaa sillä, että lähdetään heti haastaviin akateemisiin sisältöihin. Oppimisyhteisön luomiselle täytyy ottaa alussa aikaa, Laakso toteaa.

Lue keskustelu täältä.