Viestinnän ja median tutkimuksen professori Kaarina Nikunen on tutkinut fanikulttuureita.

Urheilun fanittaminen tuottaa monenlaisia merkityksiä – fanikulttuurin keskiössä ovat yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuus

Urheilua seurataan ympäri maailmaa aktiivisesti. Fanittamisen muotoja on monia ja fanit osallistuvatkin eri tavoin kannattamiensa joukkueiden toimintaan. Fanikulttuurit toimivat vahvasti myös internetissä ja sosiaalisen median alustat ovat tärkeitä myös urheilufaneille.

Urheilun fanitukseen liittyy paljon rutiineja. Pelipäivät saatetaan aloittaa aina tietyllä tavalla ja viikonloppuisin keräännytään yhdessä oman joukkueen kotiareenalle. Viestinnän ja median tutkimuksen professori Kaarina Nikunen Tampereen yliopistosta kertookin fanituksesta löytyvän uskonnonkaltaisia piirteitä. Hänen mukaansa kuitenkin esimerkiksi yliluonnollisuuden ja kuoleman kysymykset erottavat uskontoa faniudesta.

Fanius tuottaa kannattajille merkityksiä yhteisöllisyyden kautta. Urheiluseurojen kannalta fanit taas ovat tärkeitä paitsi taloudellisen tukensa puolesta, niin myös seuran toiminnan esiin tuojina.

– Fanit ovat monella tavalla myös markkinoijia, jotka voivat levittää tietoa tapahtumista ja ylläpitää seuran näkyvyyttä, Nikunen kertoo.

Lue keskustelu täältä.