Japanin Hokkaidossa on kunta nimeltä Higashikawa. Kunta on kuuluisa kauniista maisemistaan, kahvilakulttuuristaan ja uniikeista perinteistään. Tämä on Higashikawan “tarina”, joka perustuu kunnan tunnettuihin vahvuuksiin. Kuntalaiset, päättäjät ja yritykset toimivat kaikki tarinan mukaan. Nyt Higashikawa on tunnettu turistikohde, jolla on jopa faneja.
Missä on Suomen Higashikawa? Meillä on paljon kuntia, joilla on potentiaalia. Parilla kunnalla brändäys on jo hyvässä alussa. Kylpyläkaupungit Naantali ja Ikaalinen, Kalajoki ja hiekkasärkät, Ähtäri ja eläintarha.. Nyt on täydellinen aika viedä kunnan brändi seuraavalle tasolle. Ajat ovat otolliset juuri nyt, ja tälle löytyy monia syitä.
Nuoria aikuisia innostaa maaseutu, ja se näkyy sosiaalisessa mediassa. Ilmiö on ollut olemassa jo kauan, myös perinteisessä mediassa. Ruralia-instituutin tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen on sitä mieltä, että ilmiö yksinään ei voi aiheuttaa suurta muuttoliikettä, sillä muuttopäätökseen liittyy niin monta muutakin valintaa. Korona-aikana tapahtuneet muutokset voivat helpottaa valinnan tekemistä.
Koronavuoden aikana ihmiset ovat alkaneet kaivata omaa tilaa ja luonnonläheisyyttä. Meneillään on suuri mökkibuumi. Kotimaassa matkailu on avannut monien silmiä siitä, mitä kaikkea kotimaastakin löytyy. Etätyöt ovat yleistyneet ja saattavat jäädä pysyväksi osaksi arkeamme. Tämä mahdollistaa asumisen kauempana työpaikasta ja monipaikkaisen asumisen. Mökeillä vietetään enemmän aikaa, ja kotiympäristö merkitsee meille enemmän, kun vietämme enemmän aikaa kotona.
Nyt on aika toimia. Kaikki merkit viittaavat siihen, että muuttoliike maaseudulle voisi alkaa nyt. Pieni panostus kunnilta voisi toimia lähtölaukauksena. Suomessa on monia kuntia, joista voisi tulla meidän oma Higashikawa.
Miltä näyttää sometähtien arki Keisalan tilalla? Lue lisää täältä.