Peppi Kankkonen on vasta muuttanut Tampereelle Helsingistä. Hän pitää Tampereen ratikan designia kauniina. Kuva: Tuulamaria Lempiälä

Tampereen Ratikka reagoi asiakkaiden palautteisiin – “Monien pienten asioiden summaa ja viilaamista”

Tampereen kaupungin uusi raitioliikenne puhututtaa kaupunkilaisia. Tampereen Ratikka ja Nysse reagoivat palautteisiin ja tavoittelevat toimivaa kokonaisuutta joukkoliikenteeseen.

Raitiovaunuliikenteen virallisesta käynnistymisestä Tampereella tuli kuluneeksi syyskuun alussa yksi kuukausi.

Tammelan ratikkapysäkillä odottelee Peppi Kankkonen, joka on vasta muuttanut Tampereelle Helsingistä. Hän kulkee ratikalla töihin keskustaan Hervannasta.

– Tampereella ratikkareitti on fiksusti suunniteltu ja liityntäreitit toimivat jouhevasti usein samalta pysäkiltä. Mies houkutteli muuttoomme Tampereelle ratikan avulla, naurahtaa Kankkonen.

Kaikki palaute ei ole ollut vain positiivista. Tampereen Ratikka on saanut kaupunkilaisilta moitetta esimerkiksi kaarrekirskunnasta.

– Kyseessä on normaali raitioliikenteeseen kuuluva ääni, joka voimistuu erityisen kuivalla kelillä. Olemme parantaneet tilannetta muuttamalla raiteiden rasvaussykliä. Kaikki rasvat ovat nykyään biohajoavia, joten vähän rankempi vesisade huuhtoo rasvan helposti pois, kertoo Tampereen Ratikan toimitusjohtaja Pekka Sirviö.

Ratikka muutti joukkoliikenteen reittejä

Joukkoliikenteen reittimuutokset ovat aiheuttaneet harmitusta kaupunkilaisissa. Reittimuutoksia on tullut, koska esimerkiksi ratikan kanssa päällekkäinen bussiliikenne on poistettu ja Hämeenkadulle on varattu enemmän tilaa kävelylle ja pyöräilylle, kertoo Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita.

– Joukkoliikenteen suunnittelu on aina kompromissien tekemistä, sanoo Periviita.

Linjastosuunnittelu alkoi jo silloin, kun päätös ratikasta tehtiin. Periviidan mukaan joukkoliikenteessä pyritään rakentamaan paras mahdollinen yhdistelmä eri kulkuvälineitä hyödyntäen.

– Haluamme hyödyntää esimerkiksi ratikan nopeuden ja koon, jolloin syntyy liityntäliikennettä. Tällä tavoitellaan myös tiheämpää vuoroväliä kuin alueelle muutoin muodostuisi, jatkaa Periviita.

Tampereen Ratikan seurannan mukaan aikataulut ovat toteutuneet yli 98 prosentin tasolla. Sirviö kertoo, että Sammonaukion valot sekä Hämeenpuisto ja Hämeenkatu ovat aiheuttaneet yksittäisiä viivästyksiä.

– Käymme keskustelua kaupungin kanssa liikennevalosuunnittelua koskien. Voimme huomioida myös, ettei kaikilla vaunuilla tulla yhtä aikaa esimerkiksi Sammonkadulle, sanoo Sirviö.

Ratikka on liikennöinyt Tampereella virallisesti reilun kuukauden ajan. Kuva: Tuulamaria Lempiälä

Uusi liikenneväline vaatii tarkkaavaisuutta liikenteessä

Tampereen ratikkaan liittyviä liikenneonnettomuuksia on tapahtunut elo-syyskuun aikana kaksi, kertoo Sisäministeriön pelastusosasto. Onnettomuudet ovat olleet ratikan ja henkilöauton yhteentörmäyksiä.

– Toivomme, että tamperelaiset kanssakulkijat ottavat jatkossakin hyvin huomioon, että on tullut uusi liikenneväline. Selvitämme voimmeko parantaa näkymiä liikennemerkeillä. Tämä on monien pienten asioiden summaa ja viilaamista, Sirviö sanoo.

Päiväkävijöiden määrän odotetaan kasvavan

Miljoonan nousun kokonaismäärä täyttyi 7. syyskuuta, kun mukaan lasketaan nousut kesäkuulta lähtien, jolloin ratikan testiajot avautuivat kaupunkilaisille.

Tampereen ratikka odottaa 30 000 matkustajan rajan menevän piakkoin rikki päivittäisten nousujen määrässä.

– Voidaan tehdä varovainen päätelmä, että joukkoliikenteen tulo on jonkin verran lisännyt joukkoliikenteen käyttämistä. Arviointi on vielä todella haastavaa pandemia-ajan vaikutusten vuoksi.

Moreenimedia kartoitti kaupunkilaisten kokemuksia Ratikasta. Kuuntele tai lue vastaukset täältä.