Kätkö Vintagen omistaja Henrik Ahonen juttelee asiakkaan kanssa liikkeen valikoimasta.

Käytetyt vaatteet kiehtovat ja kerskakulutus nolottaa – Kun tamperelaiset käyvät kirpputoreilla, painaa ostopäätöksessä eniten laatu

Kirpputorit ovat alkaneet erikoistua erilaisiin tuotteisiin, kuten tietyn merkkisiin vaatteisiin. Oldie ja Kätkö Vintage ovat tarkkoja siitä, millaisia vaatteita ne valitsevat hyllyynsä.

Suomalaisten kirpputorikäyttäytymisessä on tapahtunut muutos. Moreenimedian kyselyn mukaan vaatteen laatu ohittaa hinnan tärkeydessä, ja etenkin nuoret ovat löytäneet tiensä kierrätetyn muodin pariin. Jyväskylän yliopiston kulutustutkija Terhi-Anna Wilska pitää kerskakulutuksen ihannointia vanhanaikaisena, mikä selittää vallitsevaa trendiä.

Myös kierrätetyn muodin tarjonta on kasvanut huimasti. Nettikirpputoreja vilisee sosiaalisen median alustoilla, ja uusia kivijalkakauppoja on perustettu runsaasti. Jopa tavaratalo Stockmann käynnisti yhteistyön kirpputori Reloven kanssa, ja myy nykyään kierrätettyä muotia.

Wilskan mielestä nykyajan kirpputoreille tyypillistä on tuotevalikoiman erikoistuminen.

– Kirpputorien eriytyminen näkyy etenkin nettikaupassa. Facebookin kierrätysryhmissä saatetaan myydä ainoastaan tietyn merkkisiä vaatteita tai päällepantavaa yksittäiselle ikäryhmälle.

Ilmiö näkyy myös perinteisissä liikkeissä, kuten Tampereen keskustassa sijaitsevien Oldien ja Kätkö Vintagen valikoimissa. Oldie ottaa myyntiin enimmäkseen laadukkaista materiaaleista valmistettuja vaatteita, jotka mukailevat tämän hetken trendejä. Kätkö Vintage puolestaan henkii amerikkalaistyylistä urbaania katumuotia.

Kätkö Vintage on saanut nimensä suojaisasta sijainnistaan.

Molemmat liikkeet ovat valikoivia sen suhteen, millaisia tuotteita myyntiin otetaan. Oldien omistajat Kaisa Mäkinen sekä Jutta Koivisto käyvät läpi jokaisen tarjotun vaatteen ja seulovat niistä sopivat tuotteet.

– Ei tarvitse tehdä kaikkea kaikille. Ihmiset tulevat meille etsimään tietynlaisia vaatteita, Mäkinen kertoo.

Kestävistä materiaaleista valmistettuja aarteita

FAKTA

Kysely käytettyjen vaatteiden ostamisesta

  • Moreenimedian toteuttamaan verkkokyselyyn vastasi 144 henkilöä. Kyselyä jaettiin tamperelaisille Facebook-kirpputoreille.
  • Vastanneista 91 prosenttia oli naisia, lähes 7 prosenttia miehiä ja muiden osuus oli parin prosentin verran.
  • Suurin osa vastaajista osti kierrätettyä muotia parin kuukauden välein. Kuukausittain ja pari kertaa vuodessa ostavia oli lähes saman verran, ja muutama prosentti osti harvemmin tai ei lainkaan.
  • Lähes kaikki vastaajista hankkivat käytettyjä vaatteita sekä netistä, että kivijalkakaupoista.
  • Osa suosi ajattomia ja monikäyttöisiä tuotteita, ja toiset etsivät kirpputoreilta erikoisuuksia.

Vaikka vaatteen laatu, eli käytetty materiaali ja sen kestävyys, oli kirpputorikävijöille suunnattuun kyselyyn vastanneille merkittävin ostopäätöstä ohjaava tekijä, hinta pääsi lähelle. Vaatteen merkkiä sekä harvinaisuutta pidettiin toistensa kanssa lähes yhtä tärkeinä.

– Käytettyjä vaatteita ei osteta enää vain siksi, että se on halpaa. Kirpputoreille ohjaavat muun muassa ekologisuus ja retrovaatteiden muodikkuus, pohtii Wilska.

Lähes jokainen kyselyyn vastannut mainitsi ostavansa käytettyjä vaatteita sekä kivijalkaliikkeistä, että netistä. Myös Oldie ja Kätkö Vintage kauppaavat vaatteitaan netissä niin paljon, kuin ehtivät.

– Nettikauppa vetää hyvin, mutta vaatteiden kuvaaminen vie valtavasti aikaa. Tarvitsisin hommaan yhden työntekijän lisää, kertoo Kätkö Vintagen omistaja Henrik Ahonen.

Oldien Instagram-tili johdatti tamperelaisen Susanna Korpelan ostoksille liikkeeseen. Hän ostaa käytettyjä vaatteita etenkin ilmastosyistä.

– Olen täällä ensimmäistä kertaa. Uskon, että voin löytää aarteita.

Susanna Korpelalla on kotona vaatteita, joita hän aikoo tarjota myytäväksi Oldieen.

Nuoret ryntäsivät kirpputoreille

Ahonen perusti Kätkö Vintagen 9 vuotta sitten, ja hänen mukaansa liikkeessä käy yhä enemmän nuoria asiakkaita. Myös suurin osa kyselyyn vastanneista oli alle 25-vuotiaita. Asiakaskunnan nuorentumisen allekirjoittaa myös Wilska.

Wilskan mukaan kirpputoreja hallitsivat aiemmin perheet, mutta nykynuoret ovat aiempaa tietoisempia kuluttajia. Nuorille vaakakupissa painaa usein myös vaatteiden edullisuus.

– Katsoin televisiosta taannoin Sinkkuelämää 2 -elokuvan, jossa päähenkilöt matkustavat ökylomalle Abu Dhabiin. Sellainen elämäntyyli ei todellakaan ole enää siistiä. Moni haluaa ostaa vaatteensa Uffilta, hän miettii.

Kätkö Vintage ja Oldie myyvät vaatteita naisille sekä miehille. Mäkisen mukaan valtaosa Oldien asiakkaista on naisoletettuja, mutta myös miehille suunnattu nurkkaus on osoittautunut kannattavaksi.

Ahosen mukaan Kätkö Vintage on saanut paljon kiitosta laajasta miestenvaatevalikoimastaan.

– Usein asiakkaat kysyvät, onko jokin vaate naisille vai miehille, vaikka eihän sillä ole mitään väliä. Mielestäni voi näyttää hyvältä, kun joku rokkiäijä on pistää naisten röyhelöpaidan päälle. Siinä on hauska fiilis ja kontrasti.

Lue toimittajan kommentti kierrätetyn muodin ostamisesta täältä.