Kierrätettyjen älypuhelimien jälleenmyyntiyritys Swappien teettämän tutkimuksen mukaan joka viides suomalainen ei ole kiinnostunut puhelimensa jälleenmyynnistä.
28 prosenttia kyselyyn vastanneista ei huolla vanhaa puhelintaan, jos siihen tulee vika. Sen sijaan puhelin vaihdetaan mieluummin suoraan uuteen. Ongelmallista on, että suurin osa ihmisistä säilyttää vanhat puhelimensa. Harva kuitenkaan ottaa vanhaa puhelintaan käyttöön nykyisen rikkoutuessa.
Aalto-yliopiston metallurgian professori Ari Jokilaakson mielestä panttisysteemi voisi olla ratkaisu säilömisongelmaan.
– Ei pitäisi olla mikään ongelma laittaa 800 euron puhelimeen 50 euron panttia, jonka saa takaisin puhelinta palauttaessa.
Jokilaakso uskoo, että teknologia-alalla ollaan pakon edessä siirtymässä kestävämpään suuntaan, sillä useista teknisiin laitteisiin tarvittavista metalleista alkaa olla pulaa. Hänen mielestään laitteet voisi alusta asti suunnitella kierrätettäviksi esimerkiksi niin, että laitteiden osia pystyisi irrottamaan paremmin toisistaan. Alan kestävyyttä voisi tukea myös tekemällä puhelimien käyttöjärjestelmistä kestävämpiä.
– Jossain vaiheessa ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat niin vakavia, että oikean suuntaisia päätöksiä on pakko tehdä, Jokilaakso toteaa.
Elektroniikkaliikkeessä vanhan laitteen voi yleensä myydä huoltamisen lisäksi kierrätettäväksi eteenpäin. Tampereen Ratinan iTapsan myymäläpäällikkö Sami Ranta kertoo, että puhelimien näyttöjä ja akkuja huolletaan selkeästi eniten. Muiden osien huoltaminen ei ole vielä yhtä yleistä.
– On positiivista, että monet asiakkaat kertovat mieluummin huoltavansa vanhaa puhelintaan kuin suoraan ostavat uutta, Ranta kertoo.
Mitä mieltä Tampereella oltiin uusien ja käytettyjen puhelimien ostamisesta? Kuuntele gallup tästä.
Pääkuvaan lisätty kuvateksti 30.11. klo 14.25